Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

Iets voor de vrijdagmiddag?

Hoe staat het met de online reputatie van jullie bedrijf?

Gisteren had ik een gesprek met Paul Malschaert van Swink webservices over persoonlijk online reputatiemanagement. Dat is het begeleiden en managen van de wijze waarop een persoon op het web, dus online aanwezig is. CEO’s en andere boardmembers van grote ondernemingen, doen er goed aan om ook op het web actief en professioneel aanwezig te zijn.

Je kunt je vervolgens afvragen hoe je er als bedrijf voor staat en hoe je dat op eenvoudige wijze kunt managen. Dat doe je al heel eenvoudig door bijvoorbeeld slecht functionerende links of websitenavigatie aan te pakken. Of eens te scannen hoe medewerkers via hun Linkedin profielen de reputatie van het bedrijf beïnvloeden. Komt het beeld dat je dan krijgt overeen met hetgeen dat wenselijk is? 

Online reputatie

Het kan geen kwaad om daar eens aandacht aan te geven. online reputatiemanagementOf sterker om daar als organisatie zelf een check te doen op de online reputatie via de hieronder aangegeven punten. Met items die heel eenvoudig hersteld kunnen worden of andere die juist wat meer tijd en aandacht vragen. Want, enkele zaken die je als organisatie niet wilt:

  • Facebook buttons op de website die niet doorlinken (slechte ervaring door de bezoeker)
  • Een niet geladen Facebook pagina (onverzorgde indruk)
  • Een Twitteraccount waarbij de laatste activiteit een halfjaar geleden plaatsvond (bestaan ze nog?)
  • Op LinkedIn talloze medewerkers wel aanwezig maar met een armzalig profiel
  • Geen ‘’huidige functie’’ ingevuld (wat doet hij/zij bij ons bedrijf?)
  • Geen samenvatting/summary (zo weinig relevantie? willen we dat wel?)
  • Hans S, salesmanager (gezocht en nu gevonden…)
  • Vakantiefoto als profielfoto of geen foto (vakantie als levensdoel? vertrouwen?)
  • Geen contact info voor sales functionaris (dat is jammer; we willen snel een offerte)
  • Gegevens die niet corresponderen met de ambitie van het bedrijf (afbreuk)
  • Geen centrale corporate tekst in de Samenvatting (gemiste kans)

LinkedIn Checklist

 Wil je hulp bij het checken van de aanwezigheid van management en medewerkers op LinkedIn? Download dan hier de gratis LinkedIn Checklist voor bedrijven.  

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons