Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

Linkedin gebruik: interessant, super-adresboek of marketingtool?

Floris ten Kate, LinkedIn adviseur

Afgelopen maand nam ik het initiatief tot een poll met de vraag vanuit welke beweegredenen  mensen LinkedIn gebruiken. Er waren vijf antwoord-opties. De antwoord opties zetten mij achteraf nog eens aan het denken en ik was blijkbaar niet de enige; van de 200 respondenten gaven nog 35 een aanvullende reactie.

Mijn interpretatie is dat meer dan 60% LinkedIn inzet om te zien wie welke connecties maakt en het voor zich zelf als een zakelijk ‘’super-adresboek’’ gebruikt. En dat ca 25% LinkedIn ook actief inzet om zaken te doen en/of om zich goed te presenteren, dus met LinkedIn actief aan de slag gaat. Voor mij als LinkedIn adviseur betekent deze uitkomst dat er dus nog een hoop te doen is. Nogmaals, dank voor deelname!

Als poll-organisator kun je zelf niets invullen, toch wil ik hier graag nader op in gaan. Zelf zet ik Linkedin graag in als marketingtool, omdat ik social media binnen een zakelijke omgeving als LinkedIn zo ontzettend interessant en leuk vind en het niet ‘’als werk’’ ervaar. Mijn achtergrond als communicatiemanager is hier natuurlijk debet aan.

Het voelt als een passie, in bredere zin van het woord , het fenomeen van ‘’mensen ontmoeten, bij elkaar brengen en kennis delen’’.

Ik zie LinkedIn als een prachtig communicatieplatform voor mensen met een zakelijke interesse die anderen met hun dienst of product verder willen helpen. Bijvoorbeeld via de Groups. Waarmee je ook vanzelfsprekend als individu maar zeker ook als organisatie waarde kunt toevoegen en weer nieuwe relaties kunt aangaan.

Extra inspirerend wordt het als je dankzij deze virtuele wereld nieuwe mensen live ontmoet die je anders nooit gesproken zou hebben. Die nieuwe contacten komen voort uit bijvoorbeeld  reacties op mijn blogs of op mijn profiel.  Als het hen dat ook waard is, is een persoonlijke ontmoeting vaak verrassend, zinvol en zeer interessant. Zoals onlangs met Jim Kraaykamp en Peter Leuhof. Peter schreef het boek  ‘’Corporate Authenticity’’, over nieuw leiderschap in een nieuwe wereld.

LinkedIn? Voor mij dus: zowel interessant, super adresboek als marketingtool!

Peter Leuhof

Toon buttons
Verberg buttons