Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

studenten en linkedin

Studenten blijken toch meer met LinkedIn te kunnen…

Studenten hebben nog niet massaal  de weg naar LinkedIn gevonden. Maar als je Jasper Breeuwsma (24, 6e jaar  student TU Delft) moet geloven dan duurt dat niet lang meer.  Jasper heeft de ambitie om in Australië als trainee aan de slag te gaan, als Junior Offshore Engineer. Hij wist niet dat LinkedIn zoveel mogelijkheden heeft om je studiekennis en ervaring op LinkedIn over het voetlicht te brengen. En dat LinkedIn ook een prima tool is omfocus bij jezelf te ontwikkelen. Nu, na onze LinkedIn sessie van afgelopen week, weet hij dat er voor studenten nog een hoop valt te winnen op LinkedIn.

Carrière-instrument

Dan moet je echter wel op een andere manier naar social media gaan kijken dan je waarschijnlijk tot nu toe deed, als speeltje? Dan ga je het bewust inzetten als carrière-instrumentuniversiteit of hogeschoolAls tool om je te onderscheiden, boven het maaiveld uit te komen, om je te profileren, te werken aan je personal brand.
Hoezo? Omdat social media en zeker een platform voor professionals zoals LinkedIn, een uitgelezen kans biedt om je kennis en kunde in de online wereld te manifesteren. Want moet je als student ook niet daar zijn waar HR mensen en recruiters zoeken naar nieuw afgestudeerd talent? Die zijn toch op zoek naar high potentials uit Leiden, Groningen, Rotterdam, Utrecht, Delft of andere universiteiten of Hogescholen? Of het nu om studenten met alfa- of bèta studies gaat?

Kennis manifest maken

Kennis en kunde? Expertise? Als student? Ja! Tenminste als je je daar eerst van bewust wordt. Je weet immers veel meer dan je denkt te weten! linkedin carrieretooJij beschikt toch naast je unieke persoonlijkheid, over bijzondere kennis waar bedrijven naar op zoek zijn? Ga die kennis inzetten voor serieuze vervolgstappen op je carrièrepad. Maak die expertise die interessant is voor potentiële werkgevers toegankelijk. Doe dat 50-50, naast traditionele offline mogelijkheden, vooral ook met behulp van Google en LinkedIn.

Bewust zijn van Toegevoegde waarde

Jasper had nog niet door dat het leidinggeven tijdens zijn studie aan totaal zes verschillende projectgroepen met gemiddeld zes fte’s, een absolute toegevoegde waarde is. googleEn dat het vragen om Aanbevelingen bij decaan, prof of docent een mogelijkheid is die je zomaar op voorsprong kan zetten. Bijvoorbeeld  t.o.v. studiegenoten die dat niet doen of hebben gedaan. Want, waar zou jij, als recruiter voor kiezen? Voor iemand met een goed ingevuld, veelzeggend LinkedInprofiel ? Of voor een student die daar kennelijk nog niet serieus aandacht aan heeft besteed?

Stap naar je eerste baan

Na een eerste gesprek wist Jasper dat een goed LinkedInprofiel veel meer is dan ‘’het invullen van de velden’’. Dat je onder begeleiding veel verder komt en dat je dan je essentie en je ambitie boven tafel krijgt. toegevoegde waardeEn dat je die kunt ‘’aankleden’’ door deze visueel te benadrukken met beeldmateriaal zoals powerpoints , onderzoeksverslagen in de vorm van bijvoorbeeld een pdf document, filmpjes etc. Alles natuurlijk met als doel om jouw expertise en jouw persoonlijkheid bij HR-mensen en Recruiters onder de aandacht te brengen. Opdat je via LinkedIn of Google gevonden wordt op jouw toegevoegde waarde en de stap kunt zetten naar je eerste echt serieuze baan.

Inmiddels is Jasper alweer een eind gevorderd met z’n LinkedIn profiel  t.o.v. onze LinkedIn profielsessie van afgelopen week. We zijn ‘’connected’’ dus ik blijf hem ook volgen, tot in Australië toe en alles wat daarna komt! En andersom, ook hij weet dat hij me altijd kan bellen op 0653 602424 of me kan bereiken via e-mail

 

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons