Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

linkedin-uitglijer

Uitglijders op LinkedIn per ongeluk of uit sociale onverschilligheid?

Het gebeurt regelmatig dat mensen zich binnen een zakelijk platform als LinkedIn minder correct-zakelijk gedragen dan in het echte leven. Heel normale omgangsvormen worden aan de kant gezet. Of er wordt wel heel eenvoudig gebruik gemaakt van de aanwezige ‘’Amerikaanse’’ standaard formats. ‘’Lekker gemakkelijk’’… Daarmee vergetend dat de essentie van social media juist draait om belangstelling en dialoog. Per ongeluk of uit onverschilligheid? Hierbij twee geanonimiseerde voorbeelden.

Uitglijder 1, de banenzoekster

Laatst werd ik door een bevriende collega gevraagd om iemand te helpen; een relatie van haar, ‘’Sandra’’, was geïnteresseerd in een vacature waarvan ik de contactpersoon in mijn connecties heb staan. En ja, ik wilde Sandra (de banenzoekster) best helpen. Dus stuurde ik het enthousiaste introductieverzoek met een begeleidend berichtje door naar mijn contactpersoon bij het betreffende bedrijf.banenzoeken op linkedin In het begin zag het er niet positief uit; ik kreeg al snel een mail van de organisatie dat er wel honderd sollicitanten hadden gereageerd. Dus ‘’Sandra’’ kon het wel vergeten. Hartstikke goed en bedankt!Een maand later hoorde ik vanuit het bedrijf dat Sandra toch was aangenomen; de eerste honderd waren toch niet zo goed als dat het er in eerste instantie uitzag. ‘’Hartstikke goed en nog bedankt!’’ hoorde ik spontaan van mijn contactpersoon J.LinkedIn introducties werken dus. Yeah! Maar heb ik ooit iets van ‘’Sandra’’ gehoord?Nee.Ga ik dus volgende keer weer iemand zo helpen? … Ja, toch wel.

Uitglijder 2, de social media goeroe

Onlangs ontving ik van een ‘’bekende social media meneer’’ een connectieverzoek. Ik noem hem hier ‘’Pieter’’. Het verzoek kwam via het te gemakkelijke standaard LinkedIn format ‘’I’d like to add you to my network’’fout connectieverzoek op linkedin Ik ging graag op zijn verzoek in, het leek mij zeker interessant om met hem te connecten. Tegelijkertijd ben ik altijd geïnteresseerd naar de redenen van een connectieverzoek. Ook omdat ik met het connecten, aan iemand die ik persoonlijk niet ken, toch toegang geef tot mijn LinkedIn connecties; mijn professionele netwerk. Dus stuurde ik een reply-mail met de vraag wat de reden van zijn verzoek was? Als je dat weet geeft dat ook meer lading aan de relatie… Pieter zat daar kennelijk toch anders in. Geen respons. Jammer.

Uithollen van ‘’social’’

Is het nu echt nodig om zulke uitglijders op LinkedIn te maken? Om zo op sociale media met elkaar om te gaan? De essentie van social media is toch de dialoog, interactie, betrokkenheid? Op a-social gedrag en onverschilligheid zit toch niemand meer te wachten?

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons