Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

headline voor online positionering

Verbeter je LinkedIn profiel in zeven stappen

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Alexis van DamInmiddels heeft LinkedIn in Nederland meer dan 5 miljoen (mei 2014) gebruikers (en daarmee profielen). Lang niet iedereen maakt optimaal gebruik van de uitgebreide mogelijkheden die LinkedIn biedt. Denk daarbij aan online netwerken, sales en leadgeneration en de vele HR toepassingen. Maar, LinkedIn begint bij je eigen profiel. Hieronder staan zeven tips die helpen om je persoonlijke profiel te verbeteren. Verbeter je LinkedIn profiel in zeven stappen om meer uit je profiel te halen.

Tip 1: Pakkende kopregel

De kopregel (korte pitch) is iets wat men direct ziet en leest nadat men jouw foto bekijkt. Deze kopregel is de bevestiging voor bezoekers aan je profiel dat jij hen kan helpen. Alleen je functietitel is dus niet voldoende om te vermelden. Bijvoorbeeld, “Salesmanager voor MKB” zegt nog weinig over wat jou als mens uniek maakt of welke betekenis jij voor de bezoeker hebt. De kopregel is een element waarin jij jezelf als personal brand neerzet. Denk goed na over deze pitch want dit staat ook naast je foto op LinkedIn als je ergens op reageert of iets plaatst. Het is extra uitdagend om een goede kopregel te bedenken omdat je slechts 120 karakters mag gebruiken.

LI-header-Alexis

Tip 2: Pas je publieke URL aan

Het blijft onbegrijpelijk dat er niet automatisch een goede link (URL) voor je LinkedIn profiel wordt aangemaakt. Als je een URL in jouw contactinformatie ziet zoals (fictief): http://nl.linkedin.com/pub/jan-janssen/5/607/98%, dan wordt het hoog tijd om dit aan te passen! Ten eerste helpt het je positie van je profiel in de Googlezoekresultaten te verbeteren. Ten tweede staat het netter als een bezoeker bij je contactgegevens kijkt. En het is enorm handig als je je profiel URL kunt vermelden in bijvoorbeeld je emailhandtekening of op je CV: http://nl.linkedin.com/in/voorachternaam.

Tip 3:Een goed gelijkende zakelijke pasfoto

Als men op jouw profiel komt, kijkt men veelal als eerste naar je foto. Dit helpt mensen om je te herkennen (oud-collega, contactpersoon die je op een netwerkbijeenkomst tegen bent gekomen, etc). Gebruik alleen een foto van je gezicht zodat men je gemakkelijk kan herkennen. Het beste is om recht vooruit te kijken in een zakelijk setting (hangt voor een deel van je beroep en branche af). Over het algemeen is de profielfoto zakelijk van aard maar wel vriendelijk.

Tip 4: Een samenvatting die ingaat op hoe jij kunt helpen

LI-profileIs alle bovenstaande informatie relevant voor de bezoekers, dan leest men jouw samenvatting. Dit is de plek waar je mensen moet overtuigen van jouw relevantie voor hen. Neem de tijd om goed na te denken wat je hier schrijft. Vraag hulp aan anderen (collega’s) om dit goed in te vullen. Je beschrijft hier hoe jij mensen helpt. Maak dus geen summary/ samenvatting van je carrière. Je kunt dit stukje meer laten opvallen door gebruik te maken van iconen.

Tip 5: Voeg skills toe waar mensen jou op kunnen beoordelen

Welke skills (vaardigheden) heb jij? Om deze goed te bepalen kun je het beste collega’s kort bevragen welke skills zij jou toedichten. Wanneer deze skills op je LinkedIn-profiel staan, kunnen profielbezoekers jou aanbevelen (endorsen) voor die skill. LinkedIn laat de best scorende skills bovenaan zien. Hierdoor zie je wat mensen over jou denken en waar je goed in bent. Dit is sterker dan als je over jezelf zegt dat je ergens goed in bent.

Tip 6: Volg INfluencers, bedrijven en thema’s (Pulse)

LinkedIn werd vroeger nogal eens vergeleken met een Rolodex. De oorsprong van LinkedIn ligt wel in de persoonsprofielen (CV’s). Echter met de komst van bedrijfspagina’s, groepen, Pulse (branchenieuws), INfluencers (zij die artikelen en kennis delen in het netwerk van LinkedIn) en integratie met SlideShare, zijn er veel meer mogelijkheden dan die van je online social CV. Door INfluencers, bedrijven en thema’s te volgen laat je enerzijds zien waar je interesses liggen en anderzijds krijg je volledig gepersonaliseerd overzicht met voor jou relevante bedrijfs- en brancheinformatie en nieuwtjes. Dat helpt je verder bij je business of als je op zoek bent naar een nieuwe baan.

Tip 7: Netwerken met de menselijke maat

“Mensen doen zaken met de vent en niet met de tent”. LinkedIn biedt jou de mogelijkheid om de tent én ook de vent goed uit te lichten. De tent beschrijf je door een goede korte samenvatting van het bedrijf waar je werkt. De vent laat je zien door o.a. skills (zie punt 5) toe te voegen en hobby’s en zaken die je bezig houden te vermelden (zie ook punt 6).
Besteed extra aandacht aan je contacten om ze te feliciteren met hun verjaardag, een nieuwe baan of  als ze x aantal jaar bij een werkgever in dienst zijn. Dit zorgt voor een extra contactmoment en je geeft daarnaast persoonlijk aandacht aan je relaties. Goed idee?

Tot slot, LinkedIn als startpunt van je dag

LI-rolodexVerbeter je LinkedIn profiel in zeven stappen en haal al veel meer uit LinkedIn dan dat de massa doet. Zie LinkedIn als een dashboard waar allerlei relevante zakelijke info samenkomt. Kijk minimaal 1 keer per dag op LinkedIn of tenminste een paar keer per week. Een volgende keer ga ik wat dieper in op slimme handigheidjes in LinkedIn, om meer business te genereren.

Kom je er zelf niet uit of wil je graag onder begeleiding van een LinkedIn trainer je profiel aanpassen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

[button size=”small” href=”https://orangedolphins.nl/contact/” color=”#e26f22″]Neem contact op met Alexis of Floris[/button]

Alexis van Dam

Toon buttons
Verberg buttons