Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

MKB en de stap maken naar Social Media? Een kwestie van doen!

12 Stappen om overzicht te krijgen en wel met social media aan de slag te gaan

Social media is voor veel MKB ondernemers nog een gesloten boek; het ligt al wel op tafel maar verschuift van de ene naar de andere kant. Misschien wel even opengeslagen op hoofdstukken als Linkedin, Facebook en Twitter, maar Pinterest nog even niet. Altijd is er wel een excuus om het nog even uit te stellen. Koudwatervrees? Of ‘’hoe diep is het hier?’’ Velen binnen het MKB willen niet aan iets nieuws beginnen als ze geen idee hebben waar ontwikkelingen toe leiden. Alleen, is dat nog wel een optie?

Hieronder tref je een 12 stappenplan aan dat je verder helpt, om de aansluiting met ‘’nieuw’’ te behouden of je er op voor te bereiden. Met behoud van het goede en openstaand voor nieuw. Waarbij wel het aller nieuwste zal zijn dat we niet meer ‘’verkopen’’ maar ‘’waarde gaan toevoegen’’. Met alle respect, naar de doelgroep, dus de klant centraal en in dialoog.  Sowieso goed om die exercitie weer eens te doen?  Kruip in de huid van je klanten en nieuwe potentiële kopers. Heb je vragen? Neem contact op. We helpen je graag.

Aan de slag!

Stap 1 Waarom zou jouw klant dit product of deze dienst moeten kopen?  Wat wordt hij er beter van? Wat lost het voor hem op? Wat brengt het hem? Dus, wat is de toegevoegde waarde? Praat er over en breng het weer eens in kaart.

Stap 2 Wat wordt er door bestaande klanten en potentiële relaties over de dienst of het product of over de organisatie gezegd? Is de inhoud van de feedback juist of moet er toch wel e.e.a. worden bijgesteld? Luister naar de markt, daar zijn mooie tools voor! Bepaal je onderscheidend vermogen, de ingrediënten van je boodschap en wat de klant na het lezen van die boodschap  moet ‘’ervaren’’. Wat moet er blijven hangen?

Stap 3 Stel je doelstelling vast; waarom wil je dit product of deze dienst verkopen? Wat moet het jou en/of de organisatie uiteindelijk opleveren?

Stap 4 Wie praten er werkelijk over je product? Zijn het primair ‘’ambassadeurs ’’ of ‘’potentiële kopers’’? Maak onderscheid tussen beide groepen en bepaal waar je hen kunt bereiken. Kwantificeer en visualiseer, dan wordt besluitvorming een stuk eenvoudiger.

Stap 5 Bepaal op welke groep je je primair gaat richten om straks actief de dialoog aan te gaan.

Stap 6 Formuleer op basis van voorgaande punten in eenvoudige bewoordingen de centrale boodschap waarmee je gaat communiceren. En bepaal ook wat je kunt ”weggeven”.  Men wil graag eerst ”proeven” om daarna ”aan tafel te gaan”.

Stap 7 Maak een planning van wanneer en wat je precies gaat communiceren. Let daarbij op de valkuil om te willen gaan ‘’zenden’’…  De inhoud van je communicatie moet relevant zijn voor je publiek! 

Stap 8 Content bevat 70% ‘’rumour around the brand’’, ofwel informatie die meer of minder product gerelateerd is en bovenal prettig om te lezen en onderhoudend is. 20% gaat over voor de doelgroep relevante informatie van ‘’anderen’’ en 10% is hard productvoordeel of gericht op promotie.

Stap 9 Gebruik je website als vertrekpunt. Ofwel, alles dat je deelt is in essentie terug te vinden op je eigen website. Bepaal welke platforms en middelen geschikt zijn om je boodschap over te brengen. Breng e.e.a. in kaart, bijvoorbeeld met behulp van een Mindmap.

Stap 10 Wees persoonlijk in je communicatie, stel vragen, poll je netwerk, en ga dus de dialoog aan. Sta open voor kritiek en ga daar op een transparante wijze mee om. Dat is waar social media over gaat.

Stap 11 Neem de tijd om zaken op te zetten en uit te vinden. ‘’Learning by doing.’’Maak fouten en leer er van. Door zaken goed aan te pakken groeit het aantal volgers, krijg je ambassadeurs en ga je ook via social media inzet omzet realiseren.

Stap 12 Wees overtuigend , ook intern naar alle betrokkenen. Zorg ervoor dat de interne organisatie die je hebt opgetuigd en die je nodig hebt ook betrokken blijft. Dat is het eerste dat je kunt bijstellen en zelf kunt beïnvloeden. Na verloop van tijd weet je meer. Na een jaar weet je veel meer!

Heb je misschien aanvullende tips? We horen of zien het graag.

Wil je weten hoe wij je concreet kunnen helpen? Klik dan hier of stuur een mail naar nextlevel @orangedolphins.nl of bel met Floris ten Kate (070-3249969). 

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons