Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

MKB-ondernemer, bezuinig op communicatie en marketingkosten. Investeer in authentieke dialoog met uw markt.

Wellicht een controversiële headline voor iemand die zijn hele carrière in de marketing en communicatie heeft gewerkt? Op het eerste oog wel, maar goed beschouwd toch niet. Want er is het laatste decennium nogal wat veranderd binnen Nederland als communicatieland. Waar we vroeger als bedrijf voor het zenden van onze boodschap afhankelijk waren van dure massa media, hebben we nu de mogelijkheid om te luisteren naar mensen (markten…), te reageren, één-op-één relaties aan te gaan en waarde toe te voegen waar gericht naar gevraagd wordt.

Social media en luisteren naar de markt

En die nieuwe mogelijkheid, om nu zelf dagelijks, van uur tot uur, van minuut tot minuut te ‘’luisteren’’ en waarde toe te toevoegen, zonder dure extern bureaus, is nu het essentiële verschil. Mogelijk gemaakt door het zo glibberige pad van social media… Althans, velen vinden het nogal moeizaam, bedreigend en tijdverslindend en blijven hangen in het duur reclame maken en het hagelschietend verspreiden van hun ongevraagde boodschap.

 Werknemers gaan ook online dialoog aan

En dat is jammer. Want via social media kunnen we alles wat we belangrijk vinden en te bieden hebben gericht delen met iedereen die aangegeven heeft belangstelling te hebben. Intern en extern. Op alle niveaus. Dat betekent dat een verantwoordelijk en bewuste werknemer die vanzelfsprekend over expertise beschikt, dat ook kan delen met zijn professionele netwerk. Vanuit werkgeversoogpunt wel zo interessant? Werknemers kunnen nu direct relaties aangaan en de ware ambassadeur worden voor de organisatie. Je kunt nu direct als werknemer met ‘’de markt….” communiceren zonder dat daar een communicatie- of marketingafdeling tussen zit. Ja, natuurlijk, volgens afspraken. In overleg met de communicatieafdeling, die nieuwe doelen en taken krijgt.

 Verantwoording en betrokkenheid

Mijn visie is dat het nu mogelijk is om als bedrijf alle talenten binnen de organisatie optimaal tot hun recht te laten komen. En de organisatie, van werk en processen, uit de gevestigde structuur te halen en meer organisch vanuit verantwoording en betrokkenheid van de werknemer te laten ontstaan. Als je als werkgever dat proces opstart en daarin via opleiding en begeleiding investeert, scheelt je dat dan niet heel veel aan marketing- en communicatiekosten? Wel zo motiverend en eigentijds? Voor alles en iedereen? Een kwestie van ondernemen.

In het verlengde van deze visie startte ik een poll http://lnkd.in/Mn2xRa . Mag ik je uitnodigen?

Wil je meer informatie of meteen al een afspraak maken, per mail, telefonisch, of een vrijblijvende kennismaking? Neem dan contact met ons op via een van de mogelijkheden op deze pagina

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons