Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

2014-01-28 social-media-dialoog-2 kopie

Social Media Dialoog met young communicatie professionals

2014-01-28 social-media-dialoog-2 kopieOp dinsdag 28 januari faciliteerden Floris en Alexis samen de Social Media Dialoog tijdens een bijeenkomst van Young Logeion. Logeion is de beroepsvereniging voor communicatie. Het gekozen thema voor de bijeenkomst was Strategisch adviseren over social media. De centrale vraag was: ‘Hoe adviseer je strategisch over de inzet van social media voor je organisatie?’. Beide gingen wij dieper in op de materie aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en door de dialoog aan te gaan met de deelnemers. Uitgangspunt van de dialoog is dat social media wordt ingezet als bijdrage aan de doelstellingen van de organisatie.

Kennisuitwisseling door dialoog

De deelnemers, werkzaam bij gemeenten, zorginstellingen, multinationals en MKB- bedrijven, waren tussen de 25 en 35 jaar oud. Zij vonden het over het algemeen een uitdaging om hun doelgroep te vinden en te betrekken bij hun social media. Net als het gegeven dat de waarde van social media helder moet zijn voor de organisatie en vooral ook voor het management. Aan de hand van twee stellingen gingen wij met de aanwezigen de dialoog aan over hoe men het beste social media kan oppakken.

In 7 stappen naar social business

Brain Solis gebruikt 7 succesfactoren om naar een social business te ontwikkelen. Deze kapstok hebben wij gebruikt om de aanwezige houvast te geven in het organiseren van social media binnen hun organisatie. De 7 stappen omvatten:

  1. Waar staat de organisatie voor?
  2. Toekomstperspectief over (klant)communicatie (dialoog) opstellen
  3. Aansluiting C-Suite & integratie met organisatiedoelen
  4. Roadmap opstellen
  5. Vaststellen richtlijnen & governance
  6. Middelen, mensen & budget
  7. Investeer in technologie

Presentatie

In onderstaande presentatie staan de stappen verder uitgewerkt. Als bonus gaven we de LinkedIn checklist weg om alvast te starten met een scan van de organisatie op het zakelijk netwerk LinkedIn.

Uitkomsten van de Social Media Dialoog

Er kwam een aantal interessante zaken naar voren tijdens de social media dialoog. Een daarvan was dat bij een natuurorganisatie waar de mensen in het veld (niet de jongeren) zeer proactief aan het twitteren zijn geslagen en op die manier informatie delen en de dialoog starten

In onderstaande mindmap staat een aantal inzichten dat tijdens de social media dialoog naar voren kwam. Download de volledige PDF via slideshare.

Social Media Dialoog inzetten?

Een ideale kennismaking en start om de C-Suite mee te krijgen in social media. Een van de belangrijkste doelen met deze dialoog is te kijken op welke wijze social media kan bijdragen aan de organisatie doelstellingen. Meer informatie of neem met ons contact op.

Alexis van Dam

Toon buttons
Verberg buttons