Skip to content

Floris ten Kate, LinkedIn Business Coach
Voor Bedrijf en Professional

sales navigator niet voor iedereen

LinkedIn Sales Navigator is een fantastische tool. Voor iedereen?

Sales Navigator is een prachtige LinkedIn tool. Maar niet voor iedereen. LinkedIn Sales Navigator is te vergelijken met een snelle auto waarvan de eigenschappen pas echt tot hun recht komen als je vooraf op Zandvoort een dagje les hebt gehad.  Zonder dat je eerst je personal brand en je LinkedIn profiel op orde hebt doe je jezelf tekort. Sales Navigator is in dat geval niet anders dan een snelle auto met een slechte bestuurder. Is dat wat je wilt?

DMU onder de blauwe knop

Sales Navigator biedt veel. Veel zoekkracht naar nieuwe potentiële contacten. Veel selectiekracht: met een goed samengestelde Boolean String heb je met een druk op de knop je hele BtoB markt, op persoonsniveau, op je scherm staan. Heb je de complete DMU (Decision Making Unit) binnen handbereik en kun je ieders profiel bekijken, kun je overwegen hen te benaderen via een InMail of nagaan wie binnen jouw bedrijf (met wie je niet connected bent) je kan introduceren.

Wat houdt je doelgroep bezig?

Een ander fantastisch mooi aspect is dat je op bedrijfs- en op persoonsniveau in een overzichtelijke feed te zien krijgt wat er speelt. Je hebt daarmee een prachtige ingang om een contact te maken. En zo zijn er nog een aantal ‘’benefits’’ die iedereen die commercieel binnen BtoB via social selling centjes wil verdienen, goed kan gebruiken. Kortom, aanschaffen. Straks, niet nu!

You can only make a first impression once

Waarom niet meteen aanschaffen? ”Met een prachtige tool die ons veel kan brengen gaan we toch direct aan de slag?” Nee dus. Omdat je eerst je LinkedIn profiel 100% op orde moet hebben; je weet, de eerste indruk is bepalend. En let op, laat je niet misleiden door het LinkedIn systeem dat je vertelt dat je een ‘’All star’’ bent’. Want dat ben je (nog) niet. Het zegt niets over de kwaliteit van je profiel maar over of je bepaalde velden wel/niet hebt ingevuld.

Kwalitatief profiel

Een kwalitatief profiel is een profiel dat de bezoeker in een oogopslag vertelt of je zakelijk relevant voor hem/haar bent, over de waarde die je kunt toevoegen. Een kwalitatief LinkedIn profiel bevat je propositie in je headline, een goede profielfoto, de backgroundfoto die je personal brand ondersteunt, een perfecte samenvatting en aanvullend beeldmateriaal zoals bijv. een PowerPoint of filmpje etc. Een goed LinkedIn profiel ondersteunt jouw personal brand en maakt de bezoeker van je LinkedIn profiel direct duidelijk waarmee jij hem/haar kan helpen. Als dat op orde is ga je met sales navigator je social selling doelen realiseren.

personal brandingPersonal marketing

En hoe ga je daar dan actief mee om? Hoe zet je dat LinkedIn profiel vervolgens in om je professionele doelen te bereiken? Daar komt strategisch denkwerk aan te pas. Met vragen en antwoorden over

  • je persoonlijke ambitie,
  • de markt,
  • je businessdoelen,
  • je onderscheidend vermogen,
  • je zakelijke propositie,
  • je acquisitieplan.

Allemaal aspecten die direct het gevolg zijn van vragen die ook al bij het ontwikkelen van je LinkedIn profiel aan de orde kwamen. En inderdaad, een LinkedIn profiel is dan wat meer dan een plaatje en een praatje; het is je personal business tool.

Als het voorgaande allemaal duidelijk is, als je focus hebt op propositie en doelgroep, als je je persoonlijke marketing scherp hebt, dan ga je strategisch met LinkedIn Sales Navigator aan de slag. En heb je daar als professional en als bedrijf heel veel plezier van. Succes!

floris ten kate, linkedin specialistOver de auteur Floris ten Kate

Ik help Directieleden, Managers en Professionals de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn te leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen via ”Social Media Loodsdiensten”. Denk daarbij aan strategische opzet en invulling van social mediabeleid, social selling, inspirerende workshops, een-op-een LinkedIn coaching sessies, betere zichtbaarheid, reputatiemanagement, bloggen, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van het social media proces. Ik ben bereikbaar via 0653-602424 of via nextlevel@orangedolphins.nl

Floris ten Kate

LinkedIn Specialist | Social Media Loods voor Bedrijf en Professional | Strategie, Effectief Proces | Leads ⇒ Business ⇑ Directieleden, Managers en Professionals willen de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen met ''Social Media Loodsdiensten''. Denk daarbij strategische opzet en invulling van social mediabeleid, inspirerende workshops, betere zichtbaarheid en reputatie via bloggen, personal branding programma, hoe te acteren op LinkedIn en Twitter, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van social media werkzaamheden.
Toon buttons
Verberg buttons