Top executives hebben een 100% LinkedInprofiel. Noblesse oblige.
19 maart 2020 | Alle blogs, Personal branding
Top-executives of DGA’s hebben een LinkedInprofiel. Maar, komt de kwaliteit van dat LinkedInprofiel overeen met hun positie, verantwoordelijkheid en gewenste uitstraling? Het kan toch beter? In het belang van het bedrijf en het belang van de executive zelf. Scan zelf eens de LinkedInprofielen van een aantal DGA’s van grote bedrijven of CEO’s en hun collega’s uit de Raad van Bestuur. En kijk eens naar de zeggingskracht van hun LinkedInprofiel en acties op LinkedIn. Ik denk dat je het met me eens zult zijn. Vandaar mijn oproep ”Top executives hebben een 100% LinkedInprofiel … Noblesse oblige!”
Deelnemen op jouw manier
Op professionele wijze aanwezig zijn is een juist besluit. Want ook deze online wereld, dit eigentijds platform voor professionals, is een omgeving waar concurrenten, collega’s, medewerkers en stakeholders actief zijn. Ook daar wil je laten zien wie je bent en waar je voor staat. Maar, doe het wel op jouw manier.
En ja, menig executive, DGA, manager, VP of director heeft in beginsel z’n vraagtekens. Totdat ze hun schroom overboord zetten en ermee aan de slag gaan. Immers noblesse oblige?
Top executives hebben een 100% LinkedInprofiel. Noblesse oblige!
Passief of actief, maar wel goed
Je kan heel actief of passief je rol op LinkedIn invullen. Passief, zonder dat je daar dagelijks mee bezig bent, maar wel met een professioneel en personal-brand-bevestigend profiel. Of misschien zelfs actief, in de zin van dat je je visie en gedachtes deelt en invulling geeft aan ‘’thoughtleadership’’. Hoe dan ook, op jouw manier en dus goed. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn; een kwestie van organiseren.
Vijf redenen om je als executive professioneel op LinkedIn te profileren
Graag geef ik je vijf concrete redenen om op professionele en doordachte wijze op LinkedIn aanwezig te zijn.
1. Je bent boegbeeld en verantwoordelijk
Als C-level executive of als DGA opereer je in het belang van je stakeholders. Jij vertegenwoordigt hen en je merk. Jij bent het gezicht van de onderneming. Wetende dat je als top-executive een merk kan maken en breken, mag je ook in die omgeving serieus aandacht besteden aan je online presentatie en reputatie.
2. Je laat je zelf zien
Dat je jezelf laat zien is inherent aan je functie. Je bent in meer of mindere mate een publieke figuur; een duidelijke signatuur, profiel hoort daarbij. Beeldvorming over jou, begint bij jou en kan zich ontwikkelen tot een sterke personal brand. Word het geen tijd om daar positief-bewustzijn op te ontwikkelen?
3. Je houdt je beeldvorming in eigen hand
Je wilt dat mensen een goed beeld van je hebben. Daar geef je graag sturing aan. Bijvoorbeeld met je visie op zaken, op wat er speelt. En die visie deel je graag. Dat doe je straks via een podcast, blog of vlog. Onafhankelijk van bestaande media, zit jij in de drivers seat. Gegarandeerd dat die media je vinden.
4. Je bent ‘’aangesloten’’
Met een profiel op Linkedin maak je een ‘’statement’’. Je geeft naar collega’s, executive searchers, peers aan dat je ‘’aangesloten’’ bent. Dat je je niet afzijdig houdt van maatschappelijk ontwikkelingen. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat je dagelijks op LinkedIn actief bent. Je laat zien dat je er bent, en wie je bent, en dat op een professionele wijze. Leuke bijkomstigheid is dat je directe omgeving hier op reageert en heel vaak positief!
5. Waarom op LinkedIn
LinkedIn Nederland heeft inmiddels meer dan 8 miljoen profielen. Een interessant cijfer als je weet dat er in Nederland 9,0 miljoen mensen zijn met betaald werk; een dekking van bijna 90%. Informeer eens in je directe omgeving wie er een LinkedInprofiel heeft en hoe daar mee om wordt gegaan. Volgens Newcom zijn dagelijks 771.000 mensen actief op LinkedIn. Wat betekent dat van de tien mensen aan wie je vraagt of ze een LinkedInprofiel hebben, ca. 1 persoon dagelijks actief is op LinkedIn. Een stijging van 26% t.o.v. 2019. Is het daarmee geen interessant medium om in te schakelen voor de juiste beeldvorming?
Individuele aanpak
Als je binnenkort met LinkedIn aan de slag gaat, te beginnen met je LinkedInprofiel, doe dat dan bij voorkeur in een een-op-een sessie:
- treed buiten de directe werkomgeving en ga met een professional aan de slag die je uitdaagt,
- om op je profiel te laten zien wie je werkelijk bent en
- wat je toegevoegde waarde is vanuit je positie.
Die professional heb je binnen bereik. Wat weerhoudt je?
Mijn rol van LinkedIn – en Ondernemerscoach, Businesscoach en Inspirator vul ik in vanuit een jarenlange ervaring binnen reclame- en marketingomgevingen. Ik zag al snel in dat LinkedIn bijzonder is; het biedt de unieke mogelijkheid om bedrijfs- en persoonlijke businessdoelen te combineren. Personal branding in combinatie met marketing- en salesactiviteiten zijn daarin een belangrijke component. Graag kom ik hierover met je in gesprek; in de fysieke wereld of direct online. Ik ben eenvoudig te bereiken via 0653 602424. En connecten op LinkedIn is natuurlijk ook een goede start.