Uw reputatie staat op het spel!

Afgelopen week had ik een gesprek bij een bedrijf dat actief is in de BtoB dienstverlening. ‘’Ja, we willen wat met sociale media maar weten niet hoe dit op te pakken. We willen vooral de sales mogelijkheden leren kennen en we denken dat LinkedIn daarvoor een goed platform is. Tegelijkertijd, niet iedereen  binnen het bedrijf is al overtuigd van de noodzaak om online professioneel aanwezig te zijn dus we zullen ook eerst draagvlak moeten creëren… Hoe pakken we dit aan?’’

Kansen voor Sales

Een goed plan! Want inderdaad zijn er veel mogelijkheden om via sociale media business te genereren. Je kunt via LinkedIn vrijwel meer sales via linkedin profieliedereen benaderen die je maar wilt. En andersom, door jezelf goed te profileren ben je ook vindbaar op je propositie waardoor je ook eerder gevonden wordt. Daarmee wordt sales nog leuker!  Tegelijkertijd komt het voor dat er intern binnen organisaties een weerstand is tegen vernieuwing.  Er is nog bij veel bedrijven en instellingen voldoende ‘’geloof dat het allemaal wel goed komt’’; gewoon doorgaan op de oude weg. Daarbij zich niet realiserend  dat de kloof tussen ‘’oud en nieuw’’ steeds groter wordt! Een uitdaging om daar goed mee om te gaan!

visuele online scan, hoe presenteren we ons online, hoe komen we over?

Quick online scan

Overweeg je vernieuwing en oriënteer je je op de inzet van sociale media? Dan is het voorwaarde dat iedereen daar achter gaat staan. Te beginnen bij het management.
En dat vraagt om actie! Bijvoorkeur waarmee je kunt aantonen dat die vernieuwing essentieel is. Aantoonbaar. De uitkomsten via een eenvoudige visuele Quick Online Scan liegen er niet om.  Zo’n scan geeft al heel snel een mooi beeld van hoe het bedrijf, vaak onbewust, zich via haar medewerkers online presenteert. De resultaten zijn een eye-opener!

Online reputatie

Enkele zaken die je als organisatie niet wilt:
-Facebook buttons op de website die niet doorlinken (slechte ervaring door de bezoeker)
-Een niet geladen Facebook pagina (onverzorgde indruk)
-Een Twitteraccount waarbij de laatste activiteit een halfjaar geleden plaatsvond (bestaan ze nog?)
-Op LinkedIn talloze medewerkers wel aanwezig maar met een armzalig profiel
-Geen huidige functie (wat doet hij/zij bij ons bedrijf?)
-Geen samenvatting/summary (zo weinig relevantie? willen we dat wel?)
-Hans S, salesmanager (gezocht en nu gevonden)
-Vakantiefoto als profielfoto of geen foto (vakantie als levensdoel? vertrouwen?)
-Geen contact info voor sales functionaris (dat is jammer; we willen snel een offerte)
-Gegevens die niet corresponderen met de ambitie van het bedrijf (afbreuk)
-Geen centrale corporate tekst (gemiste kans)

Iedere medewerker een professioneel LinkedIn profiel


Natuurlijk, een LinkedIn profiel is een privé aangelegenheid. Dat klopt. Tegelijkertijd wordt wel de organisatie prominent in een  LinkedIn profiel genoemd. Mag je daar als bedrijf dan eisen aan stellen? Niet knellend maar wel professioneel. Want als we iets doen, dan doen we het toch goed? Allemaal. Up to standard?

Sterker, bieden die online profielen van alle medewerkers (lees deelnemers van de organisatie…) juist niet de mogelijkheid om op slimme wijze extra aanwezigheid op het web te genereren en door Google gevonden te worden?

Advies: bied medewerkers de mogelijkheid om ook online ambassadeur van de organisatie te zijn. Ook hierin kunnen ze nu een bijdrage leveren, in het belang van hen zelf en het  bedrijf. Begin meteen en download hier de gratis LinkedIn Checklist voor Bedrijven.