LinkedIn headline floris ten kate

LinkedIn profiel? Concentreer je op je headline!

LinkedIn profiel? Concentreer je op je headline!

Voor velen is het LinkedIn profiel nog steeds niet meer dan ‘’het invullen van de velden’’. Je naam, functie, even vertellen waar je goed in bent, beetje opleiding er bij plakken, de laatste twee banen en klaar is Kees. En, iedereen doet het,  dus achterblijven is er niet meer bij.

Dat laatste is sowieso een goede gedachte als je weet dat de Nederlandse LinkedIn site inmiddels meer dan 4,7 miljoen maandelijkse bezoekers kent en dat de grootste groep gebruikers ligt tussen 25-44 jaar met 42% = ca 2 miljoen. Direct gevolgd door de groep 45-54 met 17% (800 duizend). En als je de jongeren (18-24 jaar) met toch al een 12% (560 duizend) er bij telt dan wordt het plaatje ruim 3 miljoen maandelijkse bezoekers in de groep tussen 18 -54 jaar. Bijgaand overzicht van Quantcast.com geeft een mooi beeld. 

Verstandig om te beseffen dat die jongeren, met hun  concurrerend vermogen,  nu ook in deze vijver te vinden zijn? Al was het alleen maar om de online- wereld met al zijn bewoners wat beter te begrijpen? Om ‘’connected’’ te blijven?

En als je dan toch werkelijk actief met LinkedIn aan de slag gaat, is het belangrijk om het volgende te weten.

Reclame mag niet meer

Reclame voor jezelf maken ‘’mag niet’’.  ‘’Outbound’’ communicatie, of wel ‘’zendgedrag’’  is oud. Doe je dat wel dan ben je meteen ongeloofwaardig geworden en laat men je liever links liggen. Laat het aan anderen over om jouw toegevoegde waarde te benadrukken.

Waarde toevoegen

Maar hoe zorg je er dan voor om in de online wereld toch top of mind te komen of te blijven? Dat doe je door ‘’waarde toe te voegen’’, niet als kunstje maar vanuit de wens om opbouwend actief te zijn en bij te dragen. Het helpen van anderen door je kennis te delen, wordt alom gewaardeerd. Maak de switch van zendgedrag naar kennisdelen. Word online waardevol. Word nu ook online expert op jouw gebied. Geef veel weg. Als jouw expertise herkend wordt weet men je te vinden wanneer je echt nodig bent!

En dan nu de Linkedin Headline, het belangrijkste ‘’veld ‘’ om in te vullen

Je LinkedIn profiel begint met het allerbelangrijkste veld. En dat is je headline.
Deze maak je ‘’voor je zelf’’, voor Google’’ voor degene die je profiel scant en voor hen met wie je al zaken doet. Kortom, vier functies in een klein stukje tekst van niet meer dan 120 tekens! 

‘’Voor jezelf’’ Als je weet dat je 120 tekens ter beschikking hebt,  en dit het veld is, direct onder je naam om een eerste indruk te maken, dan moet je dus wel heel goed nadenken over wat de inhoud van die eerste indruk zal zijn. Voor velen  is dat een ‘’zoektocht’’ naar bewustzijn.
Zweverig? Misschien. Maar zeker waar! Stel jezelf de traditionele marketingvragen  ‘’(voor) wie, wat waar waarom”. Ga hierover sparren met een collega of goede vriend. Je hebt die spiegel nodig om werkelijk tot een betekenisvolle propositie in je headline en door je gehele LinkedIn profiel te komen!

‘’Voor Google’’ Heb je voorgaande exercitie goed gedaan dan heb je de kernwoorden van jouw waardepropositie gevonden en vastgelegd. Op die kernwaarden wil je ook gevonden worden. Zorg er voor dat door je gehele profiel deze woorden en/of synoniemen worden opgenomen. Niet in de laatste plaats in je Summary of samenvatting, maar ook in de omschrijving van je oude functies!

‘’Voor hij/zij die je profiel scant’’. Vaak komt het voor dat je direct onder de naam een functie ziet zoals bijvoorbeeld ‘’Advocaat’’ of Directeur’’ of  ‘’Partner’’. Gemiste kansen! Wat voor advocaat? Directeur van wat en wat voor directeur? Belangrijk? Of is het belangrijker waar hij voor staat? Wat zijn toegevoegde waarde voor mij als lezer, potentiële afnemer kan zijn? Zijn missie en visie en doelgroep dan niet wat meer op z’n plaats?

‘’Met wie je al zaken doet’’ We kennen allemaal nog weldereclame uitdrukking ‘’herhaling is de kracht van de boodschap’’. Het kan nooit kwaad om jouw bestaande LinkedIn connecties nog eens te informeren over waar jij voor staat. Bijvoorbeeld als ze op jouw profiel komen maar zeker ook als ze jouw naam zien voorbijkomen op het moment dat je genoemd wordt op LinkedIn, bijvoorbeeld in een ‘’status update’’. Dan wordt vaak met jouw naam via een ‘’mouse-over’’ je headline opgenomen. Gratis exposure, en een reden om dat goed te ‘’laden’’.

Ik wens je veel succes en wijsheid toe bij het betekenisvol maken van je LinkedIn profiel. Maak er wat van en doe er actief iets mee. Het is het absoluut waard, aantoonbaar!

Ik deel regelmatig mijn kennis via mijn blog op https://orangedolphins.nl  Voor regelmatige updates met  actueel social media nieuws kun je ook lid worden van de LinkedIn groep Orange Dolphins. Vandaar uit deel ik regelmatig tips en tricks van mij zelf of anderen.