LinkedIn werkt inspirerend.
Afgelopen week had ik weer een mooie ervaring. Ik was als spreker uitgenodigd bij een organisatie met als werkgebied ontwikkelingssamenwerking. Zes mensen binnen een afdeling die geïnteresseerd waren in LinkedIn en die wilden weten hoe je nu eigenlijk met zo’n platform om kunt gaan. Wat kan je er mee en wat voor doel heeft zo’n social media platform nu eigenlijk. Een beetje in de fase ‘’onbekend maakt onbemind’’. En misschien ook wel wat koudwatervrees. Want is het nu wel nodig om aan zo’n ‘’social media hype’’ mee te moeten doen?
Velen vergeten dat we sinds een jaar of vijftien steeds meer online actief zijn. Er is meer dan alleen het e-mailen en de website voor het bedrijf waarmee we in de 90-er jaren begonnen. De tijd staat niet stil, integendeel, hij versnelt.
We zeggen dat allemaal zo vaak maar richten we onze levens daar ook daadwerkelijk op in? Do we go with the flow of ‘’missen we de boot’’?
Het delen van foto’s en filmpjes op social media platforms, privé of commercieel is voor velen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Een YouTube filmpje online met elkaar delen, wie heeft dat nog niet meegemaakt?
Maar toch, om mij heen kijkend ben ik soms verbaasd. Er zijn velen die kansen laten liggen door alleen in te zetten op e-mail en een website. Of kansen laten liggen door slechts vanuit modieuze overwegingen zich op social media platforms aan te melden. Niet wetend dat Linkedin zich prima leent voor een eigen presentatie, filmpje of andere toepassing om kennis te delen.
Na zo’n anderhalf uur zag ik blije gezichten en waren er talloze vragen te beantwoorden. Er was er een basis gelegd ‘’to get connected’’; een nieuwe uitdaging tegemoet. Want een uitdaging is het. Bijna in de sfeer van een assessment. Waar de volgende vragen een rol spelen: Wie ben je, wat wil je, hoe wil je gevonden worden op het web? Iets om over na te denken. Actief en grenzend aan ‘’ondernemend’’. Maar dan voor je zelf. Dat maakt mensen blij, inspireert en geeft een dankbaar gevoel!