Wat denk jij, iedere werknemer verplicht op LinkedIn?
Bij veel bedrijven komt vaker de vraag naar boven of je nu wel of niet medewerkers kan verplichten om op LinkedIn een profiel aan te maken. En of dit volgens jouw richtlijnen moet gebeuren? In principe geldt voor beide vragen een uitdrukkelijk ‘’nee’’. Want een LinkedIn profiel is een persoonlijke zaak… Of, zijn daar tóch wat nuances in aan te brengen?
Deelnemen aan de virtuele wereld
Afgelopen week bij een gesprek met een potentiele opdrachtgever kwam deze vraag van een verplicht LinkedIn profiel voor de medewerkers, weer aan de orde. Om daar op in te gaan is het van belang te weten dat LinkedIn veel meer biedt dan een online ”grid” waar je keurig de aangeboden velden op invult… Het is een zakelijk platform, een marketing- , sales- en branding-instrument, het startpunt voor bedrijf en individu voor deelname aan de virtuele wereld. Een social media platform waarop je je duidelijk kunt positioneren, kunt ‘’branden’’; als organisatie en als medewerker en online ambassadeur van het bedrijf waar je met je dagelijkse bijdrage je inkomen verdient.
Social mediabeleid ontwikkelen
Ja en als iedereen dan maar zijn/haar gang gaat, maar wat invult, en wat doet, vaak onbewust van dat online ambassadeurschap, dan lijkt het toch goed om hier als organisatie beleid op te ontwikkelen? Of in ieder geval de interne discussie op te starten hoe je hier mee omgaat?
Cultuurverandering
Dit kan dan zomaar het begin zijn van een geleidelijke integratie van de off- en online wereld in de professionele omgeving van ‘’je werk’’. Met alle vragen die dat oproept over transparantie en nieuwe verantwoordelijkheden, die met de onomkeerbare ontwikkeling van social media, daarbij komen kijken. Dat kan dan leiden tot een geheel ander werkklimaat binnen het bedrijf, waarbij iedereen wordt aangesproken op zijn/haar ondernemingszin. En ja, dat impliceert een cultuurverandering waar veel bedrijven aan toe zijn als ze de transitie naar een meer digitale business omgeving met succes willen maken.
Iedereen zal er aan geloven
Of je nu advocaat bent of accountant, of je headhunter bent of fabrikant van cosmetische producten, of dat je nu bedrijfsprocessen op afstand bewaakt, de digitale ontwikkeling heeft direct z’n impact op die business. Zowel intern, binnen de organisatie, als extern naar de markt.
Enkele concrete tips
In de LinkedIn Group van Frankwatching nam ik deel aan een discussie met dit onderwerp. Daar kwamen onderstaande vragen aan bod met daarbij mijn commentaar:
- ‘’Kunnen wij alle medewerkers verplichten tot verplichte aanwezigheid op LinkedIn en een organiek LinkedIn profiel?’’
Dat kan in principe niet. Je kunt wel toewerken naar de nieuwe bedrijfscultuur waarbij ook een juiste online presence van medewerkers en MT wordt gerealiseerd. Maar dat is geen ”druk op de knop”. Dat is een cultuurverandering waarbij je bijvoorbeeld bij het aannamebeleid van nieuwe medewerkers wel mee kunt beginnen.
- “Bedrijfsinformatie op ieders LinkedIn profiel dient uniform te zijn
“Ik adviseer altijd om te vragen om een corporate tekst van een paar regels op te nemen in de Samenvatting. Het is zelfs onverstandig om te vragen om iedereen een zelfde tekst op te laten nemen.
- ”De medewerkers met een nevenfunctie bij een andere organisatie dienen twee afzonderlijke LinkedIn profielen op te maken”
Dit mag je niet vragen en moet je ook niet doen! Dit gaat ten koste van de personal branding van hem/haar aan wie je het vraagt. Bovendien, een LinkedIn profiel is en blijft altijd het persoonlijk eigendom van het individu.
- ”Alle medewerkers dienen met elkaar te zijn gelinked”
Dit gaat niet werken. Mensen die elkaar niet mogen gaan niet linken.
Dat is trekken aan een dood paard.
- ”Iedereen moet actief zijn / worden op LinkedIn voor de organisatie”
Een loffelijk streven dat niet gaat lukken.
Hoe dan wel?
Wat je wel kunt doen is mensen kennis laten maken met social media en de koudwatervrees overwinnen. Dat doe je door veel kennis over te dragen, een projectgroep te starten en de eerste enthousiastelingen gaan als ambassadeur de kar trekken. Zo ontstaat draagvlak binnen de organisatie en realiseer je langzamerhand een cultuuromslag. Kortom, een proces dat tijd vraagt.
En ook, social media is geen ”knoppenwerk”. Social media gaat over ondernemingszin, mentaliteit, eigen verantwoordelijkheid en cultuur. Dat laat zich niet dwingen.