Social Media, past automatisering van berichten daar wel bij?

Social media als machine?

Bij mijn workshop Linkedin is een onderdeel bij de introductie de ‘’reason why’’ van social media;  vooral de menselijke basisbehoefte om als individu gehoord te worden, om weer één-op-één relaties aan te gaan. Ook door bedrijven en overheden.

Dankzij technologische ontwikkeling is één-op-één communicatie in deze moderne massamaatschappij nu weer beter mogelijk geworden. En masse kan iedereen via het web kennis nemen van andermans individuele gedachten. Iedereen is journalist. Ik sluit mij bijvoorkeur aan bij het concept weergegeven in het filmpje door Charles Leadbeater.

Niet iedereen is daar al van doordrongen. De huidige maatschappij is nog grotendeels gebaseerd op de principes van de industriële revolutie; pushmarketing. Daarmee werden ongekende nieuwe massamarkten gecreëerd met talloze nieuwe producten en diensten die maar wat graag werden afgenomen door ‘’de consument’’.  Daarbij behorende massamedia als kranten, radio en televisie, hebben de massaconsumptie een ongelooflijke boost gegeven!  Fabrikanten hoefden hun boodschap maar te zenden en deze werd door de anonieme massa opgepakt. Hoewel, dat toch ook eindig bleek te zijn. Een mooi overzicht van die ontwikkeling biedt dit filmpje.

Waar ik nu mee zit is het feit dat we nu ook met social media weer in oude gewoontes van onpersoonlijk zendgedrag dreigen te vervallen. Bijvoorbeeld het automatiseren van Twitter berichten via een tool als Postling; overigens een prachtige tool, behalve dan in mijn optiek de auto-reply functie. Was dat hoe social media bedoeld is? Social media was toch voor nieuwerwets tweerichtingsverkeer?