Ik wil geen verkoper zijn…
Wat als je niet wilt verkopen… Verkopen is niet voor iedereen weggelegd; omdat je geen verkoper bent, het niet kan, of omdat je het gewoonweg niet wilt… Maar wat dan als je als kenniswerker, bijvoorbeeld art director, advocaat, accountant of ingenieur wel omzet moet genereren? Voor jezelf, je kantoor, je gezin? Is het dan een optie om iets van je kennis weg te geven; om daarna wel ”volle kisten” te kunnen afrekenen?
Social selling blijft toch verkopen…
We komen steeds meer in een maatschappij waar ”verkopen” not done is. Om al helemaal niet te spreken van het geforceerde cold calling. Maar hoe dan wel? Het gaat steeds meer over ”waarde toevoegen” aan je netwerk. En gevonden worden op jouw expertise. Social selling noemen we dat. Maar ook die benaming valt niet overal even goed. What’s in a name. Het blijft toch echt de sfeer hebben van “verkopen”.
Kenniswerkers wórden gekocht
Als we nu eens focussen op die ”toegevoegde waarde”. Zonder toeters of bellen. Op z’n Hollands. Gekend worden vanwege je kennis en kunde. Dat is waar het om gaat. Geen humbug. Gekocht worden vanwege die toegevoegde waarde, in plaats van te verkopen. Dat bereik je door anderen te laten weten waar jij hen mee kunt helpen, door een klein beetje weg te geven. Ja inderdaad, toch een beetje extrovert. Daar ontkom je niet aan. Is dat niet een prima oplossing voor de talloze kenniswerkers zoals advocaten, accountants, ingenieurs, technisch specialisten die een broertje dood hebben aan gedwongen verkoopactiviteiten? Je wilt toch met je vak bezig zijn!
Een plek te veroveren
Zelf realiseer ik in de nieuwe wereld ca. 70% van mijn eigen nieuwe business. Ook ik heb de stap gemaakt vanuit mijn marketing-communicatiebusiness naar de online wereld van LinkedIn. Omdat ik zag dat de online wereld nieuwe mogelijkheden schept naar een wereld waar de kaarten nog niet geschud zijn. Waar nog een plek is te veroveren, een reputatie te ontwikkelen, een netwerk te bouwen. Waar nog veel te winnen is.
Bestaande en toekomstige relaties verwachten dat jij als kenniswerker ”ook aangesloten” bent op de online wereld. En ook iets van jouw kennis weggeeft.
LinkedIn biedt mogelijkheden
LinkedIn als business platform voor professionals, dus ook voor partners en business development managers, biedt een aantal prachtige tools om jouw specifieke kennis en die van het gehele bureau, onder de aandacht te brengen. Zonder te moeten verkopen. Denk daarbij aan
- Een duidelijke en onderscheidende propositie naar de online markt via jouw en ieders LinkedIn profiel. Iedere bezoeker weet direct waarmee jij kan helpen
- Inzicht vanuit welke organisatie er belangstelling is voor jouw/jullie expertise via Point Drive. Contact opnemen wordt kansrijk
- Inzicht in jouw doelgroep krijgen (naam, functie, bedrijf etc.) op persoonsniveau via Sales Navigator, zonder dure email-marketingkosten
- Adverteren in de timeline van personen uit je eigen adressenbestand via Contact Targeting. Top of Mind blijven met als resultaat effectief relatiemanagement
- Doelgroep-specifiek adverteren met Ad Targeting en Sponsored Content. De kosten zijn aanzienlijk lager dan je zou vermoeden!)
Deze zaken zijn niet zo moeilijk te realiseren. Vrij eenvoudig zelfs. Het is alleen nog een kwestie van organiseren. Zullen we?
Dit artikel verscheen eerder als ”article” op LinkedIn Pulse
Over de auteur Floris ten Kate
Mijn rol van LinkedIn Business Coach vul ik in vanuit een jarenlange ervaring binnen reclame- en marketingomgevingen. Ik zag al snel in dat LinkedIn bijzonder is vanwege de unieke mogelijkheid om corporate en persoonlijke businessdoelen gezamenlijk te laten optrekken. Personal branding in combinatie met marketingactiviteiten zijn daarin een belangrijke component. Graag kom ik hierover met je in gesprek; in de fysieke wereld of direct online. Ik ben eenvoudig te bereiken via mijn contactgegevens op mijn LinkedIn profiel of via 0653 602424.