sales navigator niet voor iedereen

LinkedIn Sales Navigator is een fantastische tool voor salesresultaat.

LinkedIn Sales Navigator is een fantastische tool voor salesresultaat. Maar niet voor iedereen… LinkedIn Sales Navigator is te vergelijken met een snelle auto waarvan de eigenschappen pas echt tot hun recht komen als je vooraf op Zandvoort een dagje les hebt gehad.  Zonder dat je eerst de basis, je personal brand en je LinkedIn profiel, op orde hebt doe je jezelf tekort. Sales Navigator is in dat geval niet anders dan een snelle auto met een slechte bestuurder. Is dat wat je wilt?

DMU onder de blauwe knop

LinkedIn Sales Navigator biedt veel. Veel zoekkracht naar nieuwe potentiële contacten. Veel selectiekracht: met een goed samengestelde Boolean Search String heb je met een druk op de knop je hele BtoB markt, op persoonsniveau, op je scherm staan. Heb je de complete DMU (Decision Making Unit) binnen handbereik en kun je ieders profiel bekijken. Je kunt overwegen hen te benaderen via een InMail of nagaan wie binnen jouw bedrijf je kan introduceren. Sales Navigator is de ideale tool voor consultative selling; verkopen zonder ”te verkopen”. 

Wat houdt je doelgroep bezig?

linkedin sales navigator video

basis uitleg van LinkedIn Sales Navigator

Een ander fantastisch mooi aspect is dat je in een overzichtelijke feed te zien krijgt wat er bij klanten en prospects speelt. In dit filmpje zie je meer. Je hebt daarmee een prachtige ingang om een contact te maken. En zo zijn er nog een aantal ‘’benefits’’ die iedereen die commercieel binnen BtoB via social selling sales wil genereren, goed kan gebruiken. Kortom, straks aanschaffen. Straks, niet nu!

You can only make a first impression once

Waarom niet meteen aanschaffen? ”Met een prachtige tool die ons veel kan brengen gaan we toch direct aan de slag?” Nee dus. Omdat je eerst je LinkedIn profiel 100% op orde moet hebben; je weet, de eerste indruk is bepalend. En let op, laat je niet misleiden door het LinkedIn systeem dat je vertelt dat je een ‘’All star’’ bent’. Want dat ben je (nog) niet. Het zegt niets over de kwaliteit van je profiel maar over of je bepaalde velden wel/niet hebt ingevuld.

Kwalitatief profiel

Een kwalitatief profiel is een profiel dat de bezoeker in een oogopslag vertelt of je zakelijk relevant voor hem/haar bent, over de waarde die je kunt toevoegen. Een kwalitatief LinkedIn profiel bevat

  • je propositie in je headline,
  • een goede profielfoto,
  • de backgroundfoto die je personal brand ondersteunt,
  • een perfecte samenvatting
  • de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden
  • de omschrijving van gerealiseerde doelen in eerdere functies
  • aanvullend beeldmateriaal zoals bijv. een PowerPoint 

Een goed LinkedIn profiel ondersteunt jouw personal brand en maakt de bezoeker van je LinkedIn profiel direct duidelijk waarmee jij hem/haar kan helpen. Als dat op orde is ga je met sales navigator je social selling doelen realiseren.

Personal marketing

En hoe ga je daar dan actief mee om? Hoe zet je dat LinkedIn profiel vervolgens in om je professionele doelen te bereiken? Daar komt strategisch denkwerk aan te pas. Met vragen en antwoorden over jouw

  • persoonlijke ambitie,
  • markt,
  • doelgroepen
  • businessdoelen,
  • onderscheidend vermogen,
  • zakelijke propositie,
  • acquisitieplan.

Allemaal aspecten die direct het gevolg zijn van vragen die ook al bij het ontwikkelen van je LinkedIn profiel aan de orde kwamen. En inderdaad, een LinkedIn profiel is dan wat meer dan een plaatje en een praatje; het is je personal business tool.

Als het voorgaande allemaal duidelijk is, als je focus hebt op propositie en doelgroep, als je je persoonlijke marketing scherp hebt, dan ga je strategisch met LinkedIn Sales Navigator aan de slag. En heb je daar als professional en als bedrijf heel veel plezier van. Mijn advies, laat je voorlichten en begin straks met een gratis proefabonnement. Succes!

Over de auteur Floris ten Kate

Floris ten Kate, LinkedIn Inspirator en Social selling specialist

Floris ten Kate, LinkedIn Inspirator en Social selling specialist

Ik help Directieleden, Managers en Professionals de nieuwe mogelijkheden van sociale media en specifiek LinkedIn te leren kennen. Ik help hen d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen via ”Social Media Loodsdiensten”. Denk daarbij aan strategische opzet en invulling van social mediabeleid, social selling, inspirerende workshops, een-op-een LinkedIn coaching sessies, betere zichtbaarheid, reputatiemanagement, bloggen, content creatie en curatie, slimme toepassingen voor een beter bereik en efficiënte inrichting van het social media proces. Ik ben bereikbaar via 0653-602424 of via nextlevel@orangedolphins.nl