LinkedIn en social media voor Business kost tijd. Voor weinig? Een fabeltje!
Als je LinkedIn en andere social media zakelijk, dus serieus, wilt inzetten dan kost dat tijd en inspanning. Net zoals het moeite en geld kost om andere middelen te gebruiken die je nodig hebt om business doelen te realiseren. Het is een fabeltje dat je met tien minuten per dag via LinkedIn je zakelijke doelen kunt realiseren. Verkooppraatjes, flauwekul, bullshit! Voor niets gaat de zon op, maar LinkedIn niet. Zonder inspanning, geen resultaat. Met inspanning wel. Gegarandeerd.
Fabeltje
Wil je serieus je business doelen met de inzet van LinkedIn e.a. social media bereiken dan vergt dat een inspanning. Dat vraagt moed, beleid en trouw. ‘’Moed’’ omdat je echt met iets nieuws gaat beginnen. ‘’Beleid’’ omdat je zaken doordacht wilt aanpakken. En ‘’Trouw’’ omdat je dit zorgvuldig en serieus wilt doorzetten. En natuurlijk, het is waar dat je met iedere dag een berichtje plaatsen ‘’eyeballs’’ realiseert, dat jij en/of de organisatie gezien wordt. Maar ondersteunt dat berichtje je werkelijke business doel? En, waar heb je dat berichtje vandaan? Betrouwbare bron? Of zelf samengesteld? Rekening houdend met je doelgroep en met de indruk die je daarmee maakt? Voor je business en voor jezelf?
Alleen al een goede statusupdate op LinkedIn kost je al met al 10 minuten per dag. Laat staan het bijhouden en reageren op reacties. Want daar was het toch om te doen? Je doet dit om de dialoog aan te gaan. Op z’n minst om top of mind te komen. Strategisch, dus ‘’niet zomaar’’.
Maar hoe dan wel?
Doelen
Benoem je doelen en beoordeel ze op haalbaarheid. Een doel is bijvoorbeeld ‘’top of mind komen’’ bij een bepaald marktsegment. Een salesdoel is bijvoorbeeld xx aantal leads via LinkedIn genereren en vervolgens met interessante personen aan tafel komen.
Social media Strategie
Denk na over hoe je dit wilt bereiken. Stem dit af met Marketing,
Sales en HR binnen de organisatie. Vergeet niet dat je deel uitmaakt van een groter geheel en dat jouw aanwezigheid op LinkedIn ook impact heeft op de rest van de organisatie. Ofwel, doe dit gecoördineerd, maak een plan want social media is meer dan een ‘’plaatje en een praatje’’.
Organisatie van je social media
Hoe ga je je acties uitvoeren. Wat heb je nodig, bijvoorbeeld aan beeldmateriaal, tekst, filmpjes, een feed vanuit een interessante website als bron van inspiratie, of gewoon nieuws? Iets anders, is er iemand die jouw status updates of blog controleert op inhoud en/of stijl/taalgebruik?
Kennis
Kennis over social media, hoe ga je die inzetten. Ken je de vele business mogelijkheden van LinkedIn? Van Twitter? Waar haal je je kennis vandaan? Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen? Is het verstandig om aanwezige kennis te bundelen, bijvoorbeeld samen met anderen in een werkgroep?
Techniek
Je hebt je keuze voor je basisplatform LinkedIn gemaakt. Maar is dat voldoende? Twitter,Slideshare en YouTube zijn zeker ook een optie. In hoeverre is het interessant om je berichten ‘’te automatiseren’’? Ik ben er geen voorstander van maar soms is het wel handig. Heb je dan wellicht ook behoefte aan een social media dashboard zoals bijvoorbeeld Hootsuite? Daarmee heb je direct overzicht over je eigen posts en die van de organisatie. Wel handig!
Implementatie
Als je aan de slag gaat, doe dat dan ‘’voorzichtig’’ maar wel ‘’de koudwatervrees voorbij’’. Gewoon beginnen en met je basiskennis aan de slag. Learning by doing. Vind uit hoe e.e.a. werkt en durf te vragen.
Iedereen die met social media start heeft de zgn. Knoppenvrees. Maar uiteindelijk toch ‘’Push the button’’ en zie wat er gebeurt…
Gecoördineerd
Maak afspraken met anderen binnen je organisatie over do’s en dont’s. Wat zijn de spelregels? Geven we allemaal dezelfde informatie weg of kunnen we afspraken maken over specifieke onderwerpen en koppelen we die aan personen? Houden we elkaar op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen? Zijn daar geen tools voor?
Kennis binnen de organisatie
Niet iedereen binnen de organisatie is aan de slag gegaan met social media of specifiek LinkedIn. Toch is het goed om ook hen te betrekken bij je eigen ervaringen en successen. En, ook zij hebben hun belevingen op het werk dat ze graag delen. Wellicht een inspiratiebron voor jouw nieuwe blog? Daarmee vertel je wat er leeft binnen jullie bedrijf; dat schept intern sowieso een band en zorgt voor een betere communicatie en onderlinge samenwerking.
Content creatie en/of Curatie
Op basis waarvan wil je verder de dialoog aangaan? Dat doe je op basis van je eigen professionele kennis en interesse, maar ook met de kennis van externe bronnen. Want ook daarmee kun je waarde toevoegen aan je doelgroep. Ben dus je eigen journalist, met je eigen kennis en de kennis van derden. Dat soort content noemen we ‘’curated content’’. Er zijn mooie tools om die kennis dagelijks in je mail te krijgen. Vergeet niet om het goede beeldmateriaal te koppelen. Dat heeft meer impact! (Let daarbij wel op het auteursrecht of maak gebruik van rechten-vrij-materiaal)
SEO en vindbaarheid
Heb je, hebben jullie, wel eens nagedacht over zoekwoorden? Zoekwoorden waarop jij of de organisatie gevonden wil worden? Als je zelf gaat bloggen en daarmee je netwerk gaat helpen, realiseer je dan dat je meer personen bereikt als je goede keywords in je tekst opneemt. Probeer er rekening mee te houden waar in de tekst je deze woorden plaatst; bijvoorbeeld aan het begin en einde van een alinea.
Monitoring
Het is goed om te weten wat er online gezegd wordt, wat er speelt. Is het niet als bron voor inspiratie, dan wel om na te gaan wat de concurrentie zoal doet. Dat kun je heel goed en doelgericht inrichten. Er zijn onbetaalde en betaalde mogelijkheden. Dat begint heel eenvoudig met Google Alert. Hootsuite, Scoop.It zijn heel doelmatige en professionele monitoringplatforms. Je kunt dit ‘’in-house’’ doen of uitbesteden. Radian 6 is zeer professioneel. Ook hier geldt dat het goed is om te weten hoe e.e.a. in de basis werkt. Daarmee ben je dan ook een volwaardiger gesprekspartner als je zaken gaat professionaliseren en/of uitbesteden. LinkedIn heeft een heel mooie monitoring tool binnen Sales Navigator.
Zelf LinkedIn e.a. social media inzetten of uitbesteden
Wil je werkelijk op businessniveau met social media aan de slag en op een eigentijdse wijze je marketing gaan uitvoeren? Door de dialoog aan te gaan met stakeholders? Dan kost dat dus tijd.
Minimaal halfuur per dag
Dat doe je dan door je goed voor te bereiden en je werkorganisatie daar op in te richten. Bovenstaande kan daarbij een leidraad zijn. Houd er dan rekening mee dat je per dag minimaal een halfuur met social media bezig bent. Als dat toch in de praktijk te veel blijkt te zijn, dan zijn ook daar adequate oplossingen voor.
#Durf te vragen;)
Heb je een vraag over hoe je met social media en specifiek LinkedIn voor business aan de slag kunt gaan, dan beantwoord ik die graag. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling van een half uur? Volgens het artikel over Steve Jobs levert dat extra inspiratie op! Eenvoudiger wellicht is het om me te bereiken via de gegevens op mijn LinkedIn profiel of direct via 070-3249969.