Kennismaken met Social media als LinkedIn en Twitter, kies je voor een presentatie of een workshop?
Menig MKB- er vraagt zich af of hij nu wel of niet iets met Social media moet doen. Over de zin en onzin van inzet van Social media als LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest is veel onderzocht. Het bijzondere hierbij is dat die onderzoeken elkaar ook vaak tegenspreken of niet volledig zijn. Eerder vermelde ik e.e.a. in een blog.
Ik zelf geloof heilig in de zin van Social media omdat ik “weet” dat de kracht van Social media zit in de terugkomst van de menselijke maat in onze maatschappij.Een-op- een relaties met mensen die geïnteresseerd zijn in hetgeen je als bedrijf te bieden hebt, worden weer mogelijk. Bijna zoiets als back to the future.
En dan is het niet de bedoeling dat het bij die ene relatie blijft…; op individuele basis relaties aangaan met velen is nu mogelijk geworden. Tenminste, als je weet hoe je met deze nieuwe eigentijdse media om moet gaan.
Workshop of presentatie?
Afgelopen week werd ik benaderd door een grote organisatie met de vraag een offerte uit te brengen voor een LinkedIn workshop voor HR-managers met liefst nog een beetje Twitter en Facebook erbij. Graag in tweeëneenhalf uur meneer Ten Kate.
Dat gaat dus niet lukken. Dat wist de opdrachtgever eigenlijk ook wel. Alleen een gedegen LinkedIn workshop voor ca. 6 personen vraagt al zeker 2,5 uur. Laat staan als daar ook nog Twitter en Facebook bij komen.
Deze keer niet ”Quick&dirty”
Veel MKB-organisaties besluiten echter te kiezen voor quick + dirty; laten iemand komen die iets over social media kan vertellen en dat liefst nog op een snelle, heel snelle manier met een flitsende presentatie waarin alles wordt behandeld. Dan weten we in no-time waar Social media over gaat en kunnen we de maandag daarop direct als organisatie ermee aan de slag…
Mooi niet dus. Zo werkt het niet. Ook niet voor die twee mensen met wie ik afgelopen week kennismaakte en die mij vertelde dat ze onlangs zo’n wervelende sales-show/promotie van een uur hadden meegemaakt.
Hoorcollege met dialoog, om mee te beginnen
Wil je werkelijk meer weten van Social media en de diverse platforms zoals het nieuwe Pinterest, Facebook, Twitter en het platform voor professionals LinkedIn? Geef jezelf en/of je organisatie een kans. Ga dan niet opzoek naar de verkoop-presentatie. Volg dan eerst een hoorcollege voor een overall beeld, waar ruimte is voor dialoog met interactiviteit op het web. Om bij werkelijke interesse en geloof in professioneel nut, vervolgens te kiezen voor een gedegen workshop van minimal twee uur, een dagdeel of dag, al naar gelang welke platforms worden behandeld. Gewoon hands-on, aan het werk. Niet lullen maar poetsen. Alleen dan overwin je de koudwatervrees.