Top of Mind met LinkedIn 1

Top of Mind zijn, belangrijk? … Is nr 1 op Google staan belangrijk?

 

Top of mind zijn is belangrijk als je wilt dat jij de eerste bent aan wie mensen denken bij een bepaald onderwerp. Zij associëren jou direct met hun gedachte, hun vraag. Als professional wil je top of mind zijn bij die mensen die jou nodig hebben. Top of mind zijn betekent dat je op een specifiek onderwerp bij hun in ”hun brein”op nummer 1 staat. Is dat belangrijk?

Facebook specialist gezocht

Laatst werd ik gebeld door Guy Strijbosch, LinkedIn-expert uit Emmen. Hij vroeg of  ik belangstelling had om een workshop Facebook van hem over te nemen. Dat kwam mij helaas niet goed uit. Maar ik wist wel dat ik hem aan een naam van iemand anders kon helpen, alleen dat was wel even ‘’wroeten’’. En ja, opeens kwam Erno Hannink bij mij naar boven. Nederland’s Facebookspecialist bij uitstek.  Google maar eens op “Facebookspecialist’’. Erno is dus bij mij top of mind als het om Facebook gaat.google top of mind

On- en offline top of mind

Het leuke is dat mijn mijn brein, ”mijn eigen interne zoekmachine’’ en de zoekmachine Google, hetzelfde resultaat opleveren. Erno heeft dat dus, door te werken aan z’n personal brand, prima gedaan! Hij is zowel in de werkelijke wereld bij mij “top of mind’’ alsook in de online/virtuele wereld bij Google “top of mind’’. On- en offline komen hier samen. Een optimale situatie.

Top of Mind op expertise

Laatst was ik uitgenodigd om een enthousiasmerend verhaal over LinkedIn te houden voor het Platform Interieurbouw Nederland. Bart Weijers, de organisator, had na een vernieuwde kennismaking de indruk dat ik daar de geschikte persoon voor was. We hadden elkaar jaren geleden ontmoet, waren sindsdien connected op LinkedIn en hadden elkaar via status updates op LinkedIn op de hoogte gehouden.vijf specialisten

Bart introduceerde mij die avond als “een van de vijf beste LinkedIn specialisten’’. Op zich is dat leuk om te horen. Vol verwachting klopte ieders hart… En tijdens de lecture kwam ik daar dan ook spelenderwijs op terug. Ik herhaalde de introductie woorden van Bart en zei direct daarop dat het zijn woorden waren. Kennelijk denkt Bart dat ik tot die categorie LinkedIn experts behoor. Bij Bart ben ik dus Top of Mind als het om LinkedIn gaat. Of het inhoudelijk ook zo is moest de zaal achteraf zelf maar beslissen… Hoe dan ook, ik kreeg de gelegenheid om met een aandachtig publiek mijn kennis delen.

Aan tafel komen

Mijn punt: zorg er allereerst voor dat mensen denken dat je de geschikte persoon bent om hun vraag bij jou neer te leggen; kom bij hen top of mind. Dat doe je door zowel on- als offline jouw kennis te delen en te werken aan je personal brand. Dan wordt je op den duur als specialist gekend. Dan word je gevraagd, dan kom je aan tafel. Daarna wordt het pas belangrijk dat je die verwachting ook inhoudelijk kunt invullen. En eventueel daaruit business kunt genereren.

LinkedIn headline

Begin met je eigen personal branding door je te concentreren op je specialisme. Ga met anderen of een expert “sparren’’ over wie je bent en wat je toegevoegde waarde is. Vat dat samen in een goede LinkedIn headline op je LinkedIn profiel. Draag je nieuwe propositie consequent en actief uit. Dan wordt je herkend, gekend en gevraagd om je kennis, en om die te delen. Dan kom je Top of Mind.ssi floris ten kate

Social Selling Index voor Peronal branding

En, LinkedIn heeft een mooie tool om je te laten zien hoe je er voor staat, ook als het gaat om je ”eigen brand”, je merk; de zgn. Social Selling Index. Een handige tool, opgebouwd uit vier meetpunten w.o. je eigen personal brand. Ga je daar goed mee om? Dan leidt dat tot business. Is dat belangrijk…?

 Heb je vragen over dit artikel, over Personal branding, je eigen propositie naar de markt, LinkedIn en/of Social selling? Laat dan een reactie achter of bel me op 070-3249969. Ik help jou als professional of jouw bedrijf graag verder!