personal branding

Online personal branding voor nieuw succes

Personal branding, waar gaat dat eigenlijk over?

Daar kunnen we heel kort in zijn. Personal branding gaat over bewust-zijn, het formuleren van een betekenisvolle propositie en hoe deze strategisch in te zetten opdat je ‘’eigen merk’’ voor je gaat werken. Daarmee creëer je kansen, en na verloop van tijd na veel inspanningen, succes.

Personal branding begint primair bij jezelf, bij je identiteit, bij je ambitie. Maar ook bij het besef van je beperkingen. En bij het beeld dat je naar je omgeving creëerde en creëert. Iedere dag weer opnieuw.

Je merk maak jij zelf

Personal branding is een continue activiteit, met een begin; een begin van het maken van keuzes in houding, gedrag en betekenis. Met de komst van social media wordt die personal brand, naast de fysieke wereld, nu ook online ingevuld. de betekenis van jouw linkedin profiel in beeldOp Google, LinkedIn, Twitter en Facebook en al die andere platforms. Hoe en waar dan ook, je doelbewuste ‘’brand’’ maak jij zelf. Wat is jouw ‘’brand’’ nu? Heb je daar al eens echt goed over nagedacht?

LinkedIn prachtig hulpmiddel

LinkedIn is bij dit proces een prima hulpmiddel. Om zelf focus aan te brengen in wie je bent en wie je wilt zijn. Dat doe je niet zoals zo velen door alleen maar de velden in te vullen en die al dan niet goede foto te plaatsen. Dat doe je wél door diezelfde velden in te vullen nadat je goed over jezelf, je kwaliteiten, je kansen en je focus hebt nagedacht. En, wil je zelf eens checken of dat het beeld is dat je ook werkelijk wilt genereren, in dit geval via je Linkedin profiel? Plaats dan je pressurecooker linkedin workshopSummary of Samenvatting eens in Wordle. Krijg je dan het juiste beeld over wie en wat je wilt zijn?

Pressurecooker sessie

Ik ontwikkelde een methodiek waarmee ik talloze jongere en oudere professionals met ambitie, verder hielp door eerst bij zichzelf te beginnen. Van CEO tot zelfstandig professional, van advocaat tot medewerker in een outplacement traject, voor velen is deze oefening een hersenkraker waarbij ze door echt ‘’diep’’ te gaan tot prachtige inzichten over zichzelf komen. En daar gaat het allereerst bij ‘’personal branding’’ om. De basis vinden om vandaar uit focus te bepalen en doelen te benoemen. En als je die focus dan tijdens een pressurecooker-sessie hebt gevonden, ga je daarna met LinkedIn aan de slag.

Zoals een cliënt me laatst zei ‘’Floris, met deze sessie heb ik dus twee vliegen in een klap!’’. En inderdaad, zo kan je het uitleggen, je werkt gericht aan je brandingtipsonline en offline personal brand en vertaalt dit direct door naar een goed LinkedIn profiel.

Direct zelf beginnen?

En wil je nu direct al met je eigen personal brand aan de slag? Dan heb ik hier een link voor je naar een heel mooie checklist. Kijk hier eens naar de 50-stappen checklist van John Antonios. Dat is een mooi begin!

 

 

*Eerder plaatste ik dit artikel al longpost op mijn LinkedIn profiel.