Slimme LinkedIn profieloptimalisatie draagt bij tot zichtbaarheid van bedrijven.

Alles dat nieuw is heeft zo z’n tijd nodig om door de markt te worden opgepakt. Degene die het eerst zaken oppakt neemt een voorsprong. Zo is het ook met social media en specifiek LinkedIn, die bijdragen tot een betere business. Gezamenlijkheid speelt daarbij een belangrijke rol. Eerder blogte ik hier al over. Het directe effect van die gezamenlijkheid en social media illustreer ik graag met onderstaand hypothetisch voorbeeld.

De directie van een makelaarskantoor met zo’n 10 medewerkers richt zich op een specifiek marktsegment binnen haar regio. De directie/makelaar heeft vanuit allerlei sociale overwegingen op Linkedin een profiel  aangemaakt en heeft inmiddels zo’n 300 connecties verzameld. De medewerkers hebben ieder voor zich ook een profiel op LinkedIn en al met al hebben ze opgeteld zo’n 3000 connections! Dat begint dus ergens op te lijken!

Eigen LinkedIn profiel

Maar toch. Ieder heeft zo z’n eigen profiel. Het profiel van de directie heeft veel overeenkomst met de bestaande reclamebrochure. De Linkedin profielen van de medewerkers zijn een verzameling van persoonlijke en zakelijke gegevens. En, los van de inhoud, zo moet het ook. In vrijheid je eigen profiel ontwikkelen. Het blijft namelijk een persoonlijk iets.

Som der delen

Echter, met deze  aanpak worden er wel kansen gemist. Er is geen samenhang en dus geen slagkracht.
Er is niets afgestemd op de mogelijkheden die ‘’het web’’ en daarmee Linkedin, het bedrijf en de afzonderlijke medewerkers allemaal  te bieden heeft. En dat is jammer want met een aantal eenvoudige aanpassingen, een gecoordineerde aanpak, het opnemen van een aantal overeenkomstige uitgangspunten en het aanbrengen van marketingfocus, zou ”de som der delen” kunnen zorgen voor een meer op de doelgroep gerichte web-presence. Met als direct resultaat, voor werknemers en directie, dat potentiële kopers of zoekers binnen LinkedIn het kantoor eerder zullen vinden. Een goed uitgangspunt in deze tijd.

Nadenken en doen

Kortom, roep alle koppen bij elkaar, inventariseer hoe je met z’n allen denkt over social media, breng dat in kaart, maak afspraken over do’s en dont’s, stel vast wie verantwoordelijk is voor de coördinatie, ontwikkel social media beleid en zorg voor een perfecte uitvoering! Wat denk je, ben je dan als bedrijf niet nog beter zichtbaar op LinkedIn? En stijg je dan niet snel binnen zoekmachines zoals Google?

Noot: En wat voor kleinere bedrijven geldt, gaat natuurlijk even zo goed op voor bedrijven met meer dan 100 werknemers.