Merkkaping op Social media sites

Erik Stegeman, Trademark Attorney at Nederlandsch Octrooibureau, Den Haag.

Wanneer je op Twitter op zoek bent naar “tweets” van bierbrouwer Heineken kom je natuurlijk al snel op www.twitter.com/heineken terecht. De gebruikersnaam Heineken blijkt echter in het bezit te zijn van de Japanner Heine Ken. Aangezien Twitter bij het vastleggen van gebruikersnamen werkt op basis van “First come, first served” en Heine Ken blijkbaar eerder was bij het vastleggen van deze gebruikersnaam, moet Heineken het doen met de minder logische naam @Heineken_beer.

Wanneer Heine Ken daadwerkelijk bestaat lijkt hij natuurlijk een goede reden te hebben om met deze gebruikersnaam te Twitteren. Daarnaast lijkt het er niet op dat hij Heineken
kwaad wil doen. De gebruiker van de gebruikersnaam @DriesRoelvink had minder
goede bedoelingen en deed zich daadwerkelijk voor als de bekende volkszanger. Toen het Roelvink duidelijk werd dat er een kloon van hem actief was op Twitter, ging hij zelf onder de naam @ikbendries aan de slag.

Merkmisbruik is op netwerksites als Hyves, Twitter en LinkedIn aan de orde van de dag. En berichten over kaping van gebruikersnamen welke eigenlijk aan bekendheden of merkhouders toebehoren, halen menigmaal het nieuws. Toch is het in Nederland nog niet tot rechtszaken gekomen over dergelijk misbruik. Een merkregistratie blijkt bij het aanpakken van misbruik zeer goed van pas te komen. Voorkomen blijft natuurlijk echter altijd beter dan genezen.

Merkrecht als basis voor klacht
Een belangrijke reden dat het nog niet tot een golf van rechtszaken is gekomen is dat veel netwerksites conflicten met behulp van hun algemene voorwaarden proberen te voorkomen. In de algemene voorwaarden van Twitter, die iedereen moet accepteren voordat men van de dienst gebruikt gaat maken, valt bijvoorbeeld te lezen: Accounts with a clear intent to mislead others will be suspended; even if there is not an explicit trademark policy violation, attempts to mislead others may result in suspension.

Wanneer Twitter dus maar het geringste signaal heeft dat een profiel niet helemaal in de
haak is dan heeft men de mogelijkheid dit profiel te schorsen. Bij overduidelijke merkinbreuk geeft Twitter zelfs aan dat zij de gebruikersnaam zal overdragen aan de merkhouder. Van deze mogelijkheid heeft Telfort bijvoorbeeld gebruik gemaakt. Telfort was lange tijd enkel te volgen via @telfortvoordeel aangezien de gebruikersnaam Telfort al door iemand anders in gebruik was genomen. Toen Telfort hierover beklag deed bij Twitter kreeg ze de gebruikersnaam zonder ingewikkelde procedures overgedragen. Andere netwerksites als Facebook en LinkedIn hebben vergelijkbare regels opgenomen in hun algemene voorwaarden, al verschillen de regels en uitvoering per website.

Preventief handelen.
Hoewel een merkregistratie vaak goede mogelijkheden geeft om tegen misbruik op te treden is het toch belangrijk om profielen met uw bedrijfsnaam op in ieder geval de belangrijkste websites vast te leggen. Dit is vooral belangrijk omdat het voor derden geen enkele investering vergt om een gebruikersnaam vast te leggen. En nogmaals,  voorkomen is beter dan genezen.

Noot vanuit Orange Dolphins: Voor het vooraf vastleggen van usernames en het eigenlijk gebruik daarvan op social media platforms, ontwikkelden wij de dienst
SocialMediaNameClaim. Doe mee aan de poll op Linkedin en zie wat anderen denken over het vastleggen van naam/merk op social medium platforms.