Merkkaping op Social media sites
Wanneer je op Twitter op zoek bent naar “tweets” van bierbrouwer Heineken kom je natuurlijk al snel op www.twitter.com/heineken terecht. De gebruikersnaam Heineken blijkt echter in het bezit te zijn van de Japanner Heine Ken. Aangezien Twitter bij het vastleggen van gebruikersnamen werkt op basis van “First come, first served” en Heine Ken blijkbaar eerder was bij het vastleggen van deze gebruikersnaam, moet Heineken het doen met de minder logische naam @Heineken_beer.
Merkmisbruik is op netwerksites als Hyves, Twitter en LinkedIn aan de orde van de dag. En berichten over kaping van gebruikersnamen welke eigenlijk aan bekendheden of merkhouders toebehoren, halen menigmaal het nieuws. Toch is het in Nederland nog niet tot rechtszaken gekomen over dergelijk misbruik. Een merkregistratie blijkt bij het aanpakken van misbruik zeer goed van pas te komen. Voorkomen blijft natuurlijk echter altijd beter dan genezen.
Merkrecht als basis voor klacht
Een belangrijke reden dat het nog niet tot een golf van rechtszaken is gekomen is dat veel netwerksites conflicten met behulp van hun algemene voorwaarden proberen te voorkomen. In de algemene voorwaarden van Twitter, die iedereen moet accepteren voordat men van de dienst gebruikt gaat maken, valt bijvoorbeeld te lezen: Accounts with a clear intent to mislead others will be suspended; even if there is not an explicit trademark policy violation, attempts to mislead others may result in suspension.
Preventief handelen.
Noot vanuit Orange Dolphins: Voor het vooraf vastleggen van usernames en het eigenlijk gebruik daarvan op social media platforms, ontwikkelden wij de dienst SocialMediaNameClaim. Doe mee aan de poll op Linkedin en zie wat anderen denken over het vastleggen van naam/merk op social medium platforms.