Waarom zou iemand juist met jou willen samenwerken of zaken moeten doen?

Wat verwacht jouw toekomstige klant van jou te horen?

Waarom zou iemand juist met jou willen samenwerken of zaken moeten doen? Op die vraag krijg ik meestal het antwoord ”Nou omdat……” En dan volgen er talloze redenen, vaak met puur functionele argumenten zoals ”omdat ik goed ben in ….” etc. Maar is dat nu het antwoord dat jouw potentiële klant van je wil horen? Ik denk dat er nog wel tienduizend andere professionals zijn die net als jij aangeven daar ”erg goed” in te zijn. Maar moet je alleen ergens goed in zijn om te worden gevraagd? Komt er niet meer bij kijken? Een belangrijk aspect is jouw unieke invalshoek waarmee je je werk doet. Of je nu accountant, advocaat, marketingadviseur, office manager of kampioen in sales bent. Weet jij jouw invalshoek of thema al te formuleren? Een goed moment om tijdens de vakantieperiode eens over na te denken?

Ieder zijn ding

Misschien kan ik het best dicht bij mijzelf blijven en aan de hand van een voorbeeld aangeven wat ik precies bedoel.

Zo zijn er binnen mijn vakgebied talloze professionals, LinkedIn adviseurs, die erg goed zijn in LinkedIn. LinkedIn ”volgens hun methode, zoals zij er naar kijken” wel te verstaan. En die methode kan zijn dat je wordt bijgebracht hoe je de verschillende velden moet invullen, welke tips&tricks er zijn, hoe het LinkedIn algoritme werkt, hoe je LinkedIn voor betere sales inzet en wanneer je welk soort posts moet plaatsen en uit hoeveel tekens die post mag bestaan etc. etc. Allemaal zaken die je van een LinkedIn adviseur kunt leren. De een legt daar de nadruk op, de ander weer op iets anders. Ieder zijn ding.

En dát, waar je de nadruk op legt, wat je als specialisme wilt uitstralen is dus precies waar het om gaat, die specifieke benadering, die manier van doen, dat thema, die visie, vormen het onderscheidend vermogen van bijvoorbeeld een LinkedIn adviseur.  

Marketing en personal branding

Zo benader ik LinkedIn vanuit mijn marketingcommunicatie achtergrond, gekoppeld aan personal branding. In de praktijk betekent dat dat ik wil ontdekken wat mijn klant doet, wat zijn ”speelveld” is, wat hij bedoelt en wat zijn doel is. Als ik dat eenmaal goed begrijp, dan kan ik hem echt verder helpen.

In mijn reclametijd heb ik geleerd om dóór te vragen, te achterhalen wat mijn klanten bedoelden. Vaak wist men dat niet duidelijk te benoemen omdat iedereen nu eenmaal vanuit zijn eigen professionele perspectief of ”koker” denkt en naar de wereld kijkt. Daarvoor heeft een klant dan ook iemand nodig die met een frisse blik naar de zaak kijkt, weet te spiegelen, kritische vragen stelt om uiteindelijk gezamenlijk te benoemen wat de stip op de horizon wordt.

Wat verwacht jouw toekomstige klant van jou te horen?

Stap 1 Waarom je zo goed bent

Dit zelfde is het geval als je het over jezelf moet hebben op het moment dat je aan je LinkedIn profiel werkt, als je gaat benoemen wat jouw onderscheidend vermogen is, als je duidelijk kunt maken waarom jij nu juist voor je klanten en prospects de oplossing biedt. Op het moment dat dat je lukt, ben je goed op weg om een veelzeggend en waardevol Linkedinprofiel te ontwikkelen. Een LinkedInprofiel dat voor je werkt! Waar interessante mensen op afkomen.

Stap 2 Waarom je doet wat je doet

Interessant? Bel me dan. We ontdekken dan samen ”waarom je doet wat je doet”. Wat het verhaal is achter jouw verhaal. Als je dat ontdekt, vertelt en in je LinkedInprofiel verwerkt, dan bied je de lezer je eigen bijzondere verhaal en ”het waarom” van jouw professionele zijn. Daarmee laat je jezelf zien. En dat willen mensen ervaren als ze contact met je zoeken.

Daarom, bied ze de mogelijkheid om iets van jou te vinden, je te vertrouwen. Geef ze een verantwoording waarom je doet wat je doet en daarmee ”het waarom” om met jou verder te gaan. Is dat niet vele malen sterker dan alleen maar te zeggen wat je doet?

Meer lezen over hoe LinkedIn voor je gaat werken?

Wil je meer van mijn visie op en gebruik van LinkedIn voor marketing, personal branding en sales lezen? Ga dan naar mijn profiel of lees meer op deze website van Orange Dolphins.

floris ten kate de linkedin businesscoach
Floris ten Kate, LinkedIn business- en personalbrandingcoach


Mijn rol van Businesscoach en LinkedIn Inspirator vul ik in vanuit mijn erva-ring binnen reclame- en marketingomgevingen. LinkedIn is bijzonder; het biedt de unieke mogelijk-heid om bedrijfs- en persoonlijke business-doelen te combineren. Personal branding in combinatie met marketing- en salesactiviteiten zijn daarin een belangrijke component. Sinds zo’n tien jaar coach ik C-level managers van corporate organisaties alsook advocaten, accountants en andere professionals. Met als doel bewustwording over en het benoemen van ieders toegevoegde waarde voor een kansrijke business.