Gebruikersnaam vastleggen op social media platforms is verstandig

Bericht voor de pers:

Het Haagse social media bureau Orange Dolphins introduceert vandaag haar nieuwe service NameClaim. Hiermee anticipeert het bureau  op het oneigenlijk gebruik van username en/of  gebruikersnaam op social media platforms als Linkedin, Facebook, Hyves en vele andere.

Het is op z’n zachtst gezegd onaangenaam is als een social media naam (username, gebruikersnaam of merk) op oneigenlijke wijze door een ander wordt gebruikt. Bijvoorbeeld Carglass weet daar sinds vorige week alles van.

Dit kun je vóór zijn door na te gaan of de door jou gewenste naam nog op platforms beschikbaar is. Vervolgens doe je er goed aan om deze op professionele wijze te laten vastleggen. Op basis van de lijst social media platforms kun je dat overigens ook  zelf doen.

De dienst is, met het overzicht van de in Nederland gangbare platforms en tools, bedoeld als service naar  zowel personen, bedrijven en/of organisaties.

Floris ten Kate, oprichter van Orange Dolphins, geeft aan dat niet over een nacht ijs is gegaan. Het aanvankelijke concept werd aangedragen door  netwerkpartner/LinkedIn expert Vincent Smit. In mei werd dit verder uitgewerkt, werd er onderzoek gedaan en werd de dienst verder verfijnd. O.a. de resultaten van de Poll die binnen LinkedIn werd uitgezet gaf aan dat er een interessante markt voor deze dienstverlening is.

Aan Trademark Attorney Erik Stegeman van het Nederlandsch Octrooibureau uit Den Haag werd gevraagd om zijn kennis over merkkaping als gastblogger op de website van Orange Dolphins te delen. In zijn blog legt hij, onder de titel ‘’Merkkaping op Social media sites’’ , uit wat de risico’s zijn van een niet tijdige en zorgvuldige registratie.