LinkedIn niet langer nummer 1 voor B2B? Het zal toch niet waar zijn?

floris ten kate  consultant op linkedin

Floris ten Kate, social media adviseur voor BtoB.

Al een aantal jaren denk ik te weten dat LinkedIn het platform is voor bedrijven, professionals en human resources doeleinden en voor personen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Die wetenschap werd deze week hard onderuit gehaald. Tenminste, daar leek het op het eerste gezicht op. Facebook en Twitter zouden de social media platforms zijn met vrijwel op alle gebieden een (marginaal) hogere inzet door bedrijven in Nederland.

Onderzoek
Het Pondres onderzoek dat op 19/12 werd gepubliceerd heeft een steekproef omvang van 617 bedrijven/organisaties en een betrouwbaarheid van minimaal 90%. De gemeten verschillen tussen de drie meest genoemde social media platforms Twitter, Facebook en LinkedIn zijn procentueel  marginaal. Facebook en Twitter scoren beide net iets hoger dan LinkedIn op inzet voor PR, Imago en SEO/ranking doelstellingen en meer. Van de drie genoemde social mediaplatforms scoort LinkedIn als hoogste als het gaat om Recruitment. Daarvoor is het een platform bij uitstek. En als je dan ook nog weet dat Facebook in Nederland 5 miljoen gebruikers heeft versus LinkedIn < 3 miljoen, dan kun je heel gemakkelijk als bedrijf de snelle conclusie trekken op welk platform je aanwezig moet zijn. Tenminste…

Hoe interpreteren?
Of, zou het toch niet helemaal zo zijn? Vanuit mijn ervaring binnen dienstverlenende opdrachtgevers en business to business kreeg ik hier toch ‘’natte voeten’’ van. Ik belde dus met Sjef Kerkhofs met de vraag of hij mij op het goede spoor wilde zetten; ‘’ hoe moet ik deze cijfers interpreteren?  ‘’Hoe moet ik straks mijn verhaal bij relaties aanpassen? ‘’ Het zal toch niet zo zijn dat ik de laatste jaren …..

Om een  lang verhaal kort te houden, niets ten nadele van het onderzoek. Ik ben er blij mee! Zeker ook omdat blijkt dat 65% van de Nederlandse bedrijven social media in zet! Ik kijk nu al uit naar de veranderingen in het komende jaar.
Maar ook, ”niet alles is altijd wat het in eerste instantie lijkt’’. Het uitgebreide onderzoek  geeft antwoord op de vraag of een platform wordt gebruikt. Over de intensiteit van die inzet en de score per kanaal wordt binnen het onderzoek niets gezegd. Wellicht iets voor volgend jaar?

Hoe volwassen is de inzet van social media?
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de respondenten geen social media strategie hanteert. Dan kun je je ook afvragen hoe volwassen social media in Nederland op dit moment eigenlijk is? Laten we hopen dat het SMO 13 het komend jaar daar een sterke stijging in laat zien! Ik zal daar in ieder geval op inzetten. Op business-to-business relaties. Vanzelfsprekend via LinkedIn en Twitter en wellicht ook Facebook. Afhankelijk van de doelstelling en de gekozen strategie. Er is gelukkig  nog een hoop te doen! Wat denk jij?