LinkedIn voor je bedrijf inzetten doe je zo + vijf tipsteam of ants constructing bridge with log, teamwork

LinkedIn voor je bedrijf inzetten doe je zo. + Vijf tips

LinkedIn voor je bedrijf inzetten doe je niet zomaar ”eventjes”. Dat blijkt want veel MKB bedrijven worstelen nog met LinkedIn. Daarom ook deze blog LinkedIn voor je bedrijf inzetten doe je zo. + Vijf tips. Want wat kun je er nu precies mee bereiken? Moet je daar strategisch naar kijken? Is LinkedIn alleen een marketing ”dingetje” of alleen voor HR? Het blijft onwennig om dit vanuit de directie, marketing, sales en hr gezamenlijk op te pakken. Toch is mijn advies: pak LinkedIn integraal op, samen en vanuit alle businessdisciplines. Pak daarmee de kansen die LinkedIn je biedt. Doe dat strategisch en vanuit gezamenlijkheid. Dat leidt niet alleen tot betere communicatie, in- en extern maar tot een betere bedrijfsvoering. Gegarandeerd.

Wie trekt de kar? Het MT, Marketing, Sales of HR?

Management Team

Idealiter zou je zeggen dat ”de top” initieert. Want met zo’n ‘’avontuur’’ naar de online wereld kom je in een geheel nieuw gebied. Met kansen en bedreigingen. Zoals een nieuw werkveld, een nieuwe markt of een serieuze opportunity. Dan ook is een workshop LinkedIn niet voldoende. Dan wil je meer. Je ziet de kansen, word enthousiast en pakt LinkedIn op vanuit de business. Je ontwikkelt een integraal strategisch plan. Samen, binnen het MT.

Maar, hoe wordt hier eigenlijk vanuit onze verschillende businessdisciplines naar gekeken? Het lijkt verstandig om als CEO of MT-lid hier intern over te ‘’sparren’’. Bijvoorbeeld met Marketing, Sales en Human Resources.

Marketing

Als marketer loop je voorop als het om marktverkenning en nieuwe kansen gaat. Je ziet dan ook de mogelijkheden. Je zal dan de ”mindshift” moeten maken van traditioneel offline naar online. En beide werkvelden met elkaar integreren. Trouwens, is het eigenlijk wel iets dat alleen ”Marketing” aangaat? Neem het initiatief en ga het gesprek aan binnen het MT.

Sales

”Sales moet gewoon verkopen”…. en ”Investeren in tijd die niet direct tot resultaat leidt, is weggegooid geld”. Maar als je je realiseert dat ”online” in de huidige wereld inmiddels een volwassen kanaal is, dan is het verstandig om het nieuwe speelveld van social selling goed te kennen. Dan is die investering in nieuwe verkooptechnieken via LinkedIn opeens heel actueel.

Human resources

De rol van HR wordt steeds belangrijker. Het aantrekken en binden van de juiste mensen is meer dan ooit een kwestie van cultuur en communicatie. De ‘’Millenials’’ vormen al meer dan 46% van de werkende bevolking. Deze groep is opgegroeid met transparantie, het ontwikkelen van zelfbewustzijn en ook met social media. En dus met LinkedIn. Ze hebben hun eisen. Lees het artikel eens van Lisa Earle Mc Leod. Als je dat hebt gelezen realiseer je je dat eigentijdse corporate- en personal online branding, een vereiste zijn om aan de goede mensen te komen.

Ieder bedrijfsonderdeel

Iedere businessdiscipline binnen de organisatie heeft met social media en dus met LinkedIn te maken. Niet zo verrassend als je weet dat er alleen al in Nederland er 8 miljoen LinkedInprofielen zijn. En dat er dagelijks volgens Newcom meer dan 1 miljoen mensen actief zijn op LinkedIn (bron Newcom social mediaonderzoek 2021)

  • LinkedIn heeft world-wide meer dan 750.000.000 deelnemers
  • Heeft een compleet andere beleving dan Facebook, Twitter, Instagram etc.
  • LinkedIn is er puur voor professionals en de business.

Het is daarmee een volwaardig platform voor bedrijven om strategische doelen te ondersteunen. LinkedIn zet je dan ook in met als doel:

  • in te haken op de ”online-trend”
  • aanwezig te zijn en succesvol te acteren op nieuwe markten,
  • verkoop-groei te realiseren via eigentijdse social sellingtechnieken,
  • online ambassadeurschap van MT en medewerkers te faciliteren,
  • corporate branding via de inzet van medewerkers te ondersteunen,
  • intern een transparante werkomgeving te creëren
  • geavanceerde recruitmenttechnieken in te zetten.

Advies: LinkedIn integraal aanpakken

LinkedIn is dus veel meer dan een tooltje. Het is een nieuwe realiteit voor de gehele business. LinkedIn start onder verantwoordelijkheid van de CEO. Mijn advies: pak dit integraal op, vanuit de top. En concretiseer dit in een breed gedragen pragmatisch plan. Je activeert daarmee alle aanwezige potentie en creëert nieuwe kansen naar de markt.

LinkedIn voor je bedrijf inzetten doe je zo

Vijf tips

  1. Online ambassadeurschap. Om het je gemakkelijk te maken, begin bij jezelf. Ervaar zelf de nieuwe mogelijkheden die LinkedIn biedt; optimaliseer je LinkedInprofiel en start met denken over je eigen individuele online propositie. Doe dat samen met iemand met wie je kan ‘’spiegelen’’. Realiseer je dat jouw betekenis onderdeel is van de propositie van de totale organisatie. En dat je ook online met je LinkedInprofiel een rol hebt als online ambassadeur van die organisatie.

  2. Verkenning naar de online wereld. Start tijdens dit proces zelf met een verkenning naar de online wereld. Want wat is dat nu eigenlijk? Hoe doe ik dit en hoe kunnen wij dit met het bedrijf oppakken. Hoe denken onze businesspartners anno 2021 over ‘’online’’? Wat doen onze concurrenten?

  3. Werkgroep voor breed gedragen visie. Laat mensen vanuit hun eigen bedrijfsdiscipline nadenken over de kansen en bedreigingen. Formeer een werkgroep voor visieontwikkeling. Coördineer. Maak een SWOT-analyse.

  4. LinkedIn en strategie. Ontwikkel gezamenlijk strategisch LinkedIn beleid. Word je bewust van wat je nu nog laat liggen en welke nieuwe kansen er straks zijn.

  5. Spelregels voor duidelijkheid. Vergeet niet de social media policy die geldt voor deelnemers van de gehele organisatie. Meet activiteiten en resultaten. Deel die binnen de organisatie.

Over de auteur Floris ten Kate

floris ten kate de linkedin businesscoach
Ik vertel je graag meer over mijn overtuiging dat iedereen binnen de organisatie online ambassadeur kan worden.”

Mijn rol van LinkedIn Business Coach vul ik in vanuit een jarenlange ervaring binnen reclame- en marketingomgevingen. Voor het grootste gedeelte als ondernemer/consultant binnen BtoB omgevingen. Daar gaat het meer om feiten gaat en minder om de humbug. In 2007 zag ik al snel in dat LinkedIn bijzonder is vanwege de toen nieuwe mogelijkheid om corporate en persoonlijke businessdoelen gezamenlijk te laten optrekken. De juiste personal brand is daarbij het vertrekpunt voor marketing en sales strategieën. Graag kom ik hierover met je in gesprek; in de fysieke wereld of direct online. Ik ben eenvoudig te bereiken via mijn LinkedInprofiel of via 0653 602424. Wil je meer lezen over LinkedIn ga dan naar de blogpagina met talloze inzichten en tips.