Social selling. Vier stappen naar verdienen met social media.
Als we in business zijn dan willen we omzet en resultaat zien. Of we nu ondernemer, advocaat, consultant of zelfstandig professional zijn, de schoorsteen moet roken. Alleen, hoe pak je de werving van nieuwe klanten in dit nieuwe internettijdperk nu aan? Nog steeds via ”cold calling” of netwerkbijeenkomsten?
”Nee” als het om ”cold calling” gaat. ‘
‘Ja” als we het over fysiek netwerken hebben.
Daarmee realiseer ik de eerste 50% van mijn omzet.
50% nieuwe omzet uit ”online”
En hoe zit het dan met die andere 50%? Die nieuwe omzet realiseer ik door in te zetten op ”Social selling”; online waarde toevoegen aan mijn bestaande netwerk, top of mind komen en blijven, en geïntroduceerd worden bij interessante nieuwe prospects.
Hoe staat het met dat percentage bij u? Mag ik u uitdagen om dat percentage eens te berekenen? Komt u ook uit op 50%…? Of laat u toch de mogelijkheden van het internet en specifiek LinkedIn (nog) links liggen?
Social Selling Index
Afgelopen week was ik bij een door LinkedIn georganiseerde presentatie. Het ging over de Social Selling Index; een methode om de social selling inspanningen van “sales” en het effect daarvan te kunnen meten. En dat is belangrijk als je de resultaten ziet. (45% meer sales kansen door sales mensen die via de social selling methodiek werken)
Deze Social Selling Index is gebouwd op de volgende vier pijlers.
Vier stappen naar meer omzet
- Zorg voor je eigen sterke merk.En als iedereen binnen de organisatie een sterk merk is, verstevigt dat de corporate brand.
- Vind de juiste mensen uit de juiste doelgroep. Ga actief om met de gegevens die je uit je netwerkactiviteiten op LinkedIn realiseert.
- Ga de relatie aan. Ontdek en deel waardevolle informatie voor en met je doelgroep om de relatie aan te gaan en uit te bouwen.
- Breid je netwerk uit om leads te verkrijgen en met personen in contact te komen die je aan potentieel-geinteresseerden kunnen voorstellen
Niets nieuws
Het staat hierboven zo simpel geschreven en het lijkt zo logisch. En dat is het ook. In feite is het niets anders dan dat we al jaren hebben gedaan zonder de mogelijkheden van het internet. Alleen, we hebben er nu een nieuwe wereld bij gekregen. Letterlijk. En zoals blijkt, met een bron van business opportunities die voor ons en de concurrentie klaar liggen. Dan mag je die toch niet ontkennen of laten liggen? Dan maak je toch kennis met de nieuwe kansen en ga je ook in die wereld ondernemen?
Klein beginnen
Als u inderdaad gelooft dat het verstandig is om hier op een volwassen wijze mee om te gaan, begin dan bij het begin, Stap 1; ga eens na hoe het staat met de online aanwezigheid van uw Management Team en uw medewerkers op LinkedIn. Dragen zij passief of actief via hun LinkedIn profiel bij aan de onderneming? Of juist niet? En, mag u dat wel/niet van hen verwachten? Food for thought?
Gratis Linkedin Checklist voor Bedrijven
Ik ontwikkelde een eenvoudige matrix die u helpt te inventariseren hoe u en uw medewerkers online de organisatie vertegenwoordigen.
U kunt deze eenvoudig aanvragen door een mail te sturen naar floris@orangedolphins.nl Ik stuur hem u graag persoonlijk, voorzien van een korte toelichting, toe! Een telefoontje naar 070-3249969 werkt ook. Mag ik van u horen?
N.B. deze post treft u samen met andere recente posts als LinkedIn longpost op het LinkedIn profiel van Floris ten Kate,