Social media voor business
Over oude auto’s, vernieuwing binnen MKB, het belang van communities en ‘’nooit meer sales’’
Laatst moest ik met mijn auto naar de garage. Ik heb een “gedateerde” maar vind ik zelf, heel mooie Lancia Kappa, stationwagon. En ja zo’n auto vraagt wat aandacht, van mij en van Romeo van Kampen in Nootdorp; prima garage, al jaren klant. Hij had ook indertijd mijn Maserati Ghibli in onderhoud. Fantastische auto, snel, bi-turbo, intercooler, met als resultaat 306 PK, en dat uit niet meer dan 1996 cc…. Maar ja, als je door een wijziging in de familieomstandigheden van twee naar een auto moet, dan kies je toch voor een Italiaan waar alles en iedereen inclusief de hond in mee kan.
Welnu, Romeo en ik spraken over zijn prachtige collectie vintage auto’s zoals een Maserati Mexico, een Alfa Romeo Montréal, een 1750 uit 1972 en meer van dat moois. E.e.a met op de achtergrond een paar originele gerestaureerde Vespa’s uit de 70- er jaren; prachtig spul maar volgens mij levensgevaarlijk om mee op de grote weg te rijden met een snelheid van 110? Wel mogelijk, maar toch maar niet doen!
Website om geloofwaardig te zijn
In ons gesprek hadden wij het natuurlijk ook over hedendaagse zaken zoals social media, websites etc. Ik complimenteerde hem met zijn nieuwe website. En voegde daar toch fijntjes aan toe dat het social media aspect nog niet was ingevuld… “Alles op z’n tijd” was zijn authentieke en snelle reactie. Romeo is vakman en ondernemer, meewerkend en sturend op, zo schat ik in, zo’n 8 man personeel. Degelijk, ambachtelijk en wellicht daarmee zijn tijd alweer ver vooruit?
Hij zei ” Zo’n website heb je inderdaad tegenwoordig nodig. Als je die niet hebt dan word je niet meer als geloofwaardig aangezien. Maar dat ik er nu op verkoop?” Voor hem was dat laatste een oprechte vraag. Hij vond dat hij niet zonder kon, eigenlijk alleen en vooral vanwege de “credibility”.
Continue vernieuwing
En zo zullen ook vele DGA’s en MKB-managers van kleine en grote organisaties naar nieuwe ontwikkelingen zoals sociale media kijken. En zij hebben gelijk. Zoals iedereen voor zijn eigen business “gelijk” heeft. De business-owner weet wat goed voor de organisatie is. Tenzij dat hij of zij bemerkt dat er een te groot verschil ontstaat tussen de eigen wereld en visie en de “real world”. Dan wordt vernieuwing actueel. Dan kun je je oor te luisteren leggen bij de talloze ‘’social media experts’’. Of zijn het evangelisten en early adapters die het ook allemaal nog moeten uitvinden en met het motto ‘’van proberen kun je leren’’ nieuwe ontwikkelingen en visies voor de latere volgers uitvinden? Want er is nog veel uit te vinden, heel veel, en wel dagelijks! In een wereld waar de een het nog beter weet dan de ander en de getallen je zonder bronvermelding om je oren vliegen. Het Amerikaanse Hubspot is daarbij een goede bron.
Boeien en binden
Social media is met de oprichting van Facebook in april 2004 pas in een enorme versnelling gekomen. Sinds mei 2008 in Nederland met nu ca. 6 miljoen accounts… en wereldwijd nu in januari maar liefst 900 miljoen (Wikipedia), meer dan 10% van de wereldbevolking. Alle grote merken zoals Coca Cola, Philips, KLM, Adidas, noem maar op, zijn actief om al die mensen binnen ‘’het nieuwe denken’’ te boeien en te binden. Want daar gaat het om, boeien en binden. Je in de doelgroep inleven, relevantie ontwikkelen en door die betekenis die je kunt toevoegen de mogelijkheid krijgen om je product of dienst te leveren.
Community
Aan wie dan wel? Aan de ‘’community’’ die het prettig vindt om met jou zaken te doen of jouw product af te nemen. Omdat jij je wil verdiepen in de vraag die er binnen de community is. En dat doe je als ondernemer omdat er bij het aan- en verkoop proces steeds meer sprake is van dialoog en evenwaardigheid. Van relaties aangaan en onderhouden. Nogmaals, van boeien en binden. Van passend zijn bij je klanten of toekomstige klanten of business partners; in social media termen, Friends of Connections.
LinkedIn, platform voor professionals
En daarmee komen we ook meteen op het verschil tussen Facebook en Linkedin (world wide 130 milj. accounts, in Nederland 3 miljoen). Facebook kent ‘’vrienden’’ in de persoonlijke sfeer en fans in de zakelijke omgeving. Allemaal toch meer binnen een persoonlijker, consumerbased achtergrond. LinkedIn is meer voor werk, kennis, professioneel-gericht. Berichten als dat ‘’de goudvissen op ape gapen liggen’’ zal je er niet tegenkomen. Maar wel dat Pietje en Jantje nu connected zijn, elkaar kennen of hebben ontmoet en wellicht op korte termijn of in de verre toekomst onderling ‘’waarde aan elkaar kunnen toevoegen’’ of wel ‘’betekenisvol’’ voor elkaar kunnen zijn. Want daar gaat het meer dan ooit om. Om relevantie. Als je zakelijk niet relevant bent, mag en kan je ook niet meespelen binnen de ‘’community’’.
Als vanzelf gevonden worden
Als je zakelijk qua propositie wel betekenisvol bent, en je zit in de juiste ‘’community’’ dan word je als vanzelf gevonden. Als vanzelf? Ja als vanzelf maar niet vanzelf. Daar moet je wel wat voor doen. Denkvermogen en gut-feeling zijn daarbij key. Investeren en volhouden. Geloof en vertrouwen. Werken! Je zelf en de organisatie op de kaart zetten, met ‘’betekenis’’. Online en offline gaan daarbij hand in hand. Offline weten we allemaal wel hoe we dat moeten doen. Maar online? Door relevante content te plaatsen die gelezen wordt; er voor te zorgen dat die content ook goed vindbaar is voor Google en andere zoekmachines, door goed gebruik te maken van SEO teksten. En aanwezig te zijn binnen de relevante communities. Daar zijn social media dus geschikt voor; uitstekend zelfs! En als men je op ‘’waarde’’ gevonden heeft is het enige wat je nog doet op overtuigende wijze de relevantie bevestigen.
Nooit meer sales
Binnen dit kader is ‘’sales’’ dan ook een ouderwets begrip. Hoezo sales? Zorg dat je zakelijke propositie van waarde is en dat je die waarde op de juiste wijze in de juiste community manifest maakt. Succes verzekerd, ceteris paribus…, mits de omstandigheden gelijk blijven. En dat die wijzigen, continue zelfs, is iedereen tegenwoordig wel duidelijk. Dynamischer tijden zijn er nog nooit geweest! Of wel?