floris ten kate

Wek jij met jouw LinkedIn profiel het vertrouwen dat je verdient?

Is het niet verstandig om daar toch maar even bij stil te staan? Als je je realiseert dat je met je LinkedIn profiel in een ”split second” vertrouwen moet wekken. Als je weet dat ”vertrouwen” het aller belangrijkste vertrekpunt is voor je verdere professionele leven?…

Vertrouwen hebben in ”strangers” (17 min.)

Via een status update op LinkedIn kwam ik een TEDx lecture van Rachel Botsman tegen. Daarin vertelt ze dat we verbindingen met ”strangers” maken die we nooit eerder hebben ontmoet. En dat niet de ”Techniek” maar ”Vertrouwen” de essentie is van maatschappelijke en sociale ontwikkeling. 

Rachel Botsman is regular writer and commentator in leading international publications including the New York Times, The Wall Street Journal, Harvard Business Review, The Economist, WIRED and more. She is currently writing a new book that explores why the real disruption happening isn’t technology; it’s a profound shift in trust.”

Vertrouwen creëert nieuwe dimensie

Dat ”vertrouwen” creëert een totaal nieuwe dimensie; we kunnen nu op basis van vertrouwen, gekoppeld aan nieuwe technologie, met alles en iedereen via de online wereld in contact komen. Dat is voor velen nog steeds iets waaraan we moeten wennen; een groot verschil met 10 – 15 jaar geleden toen alleen nog de fysieke wereld de basis was van ons professionele en sociale leven.

Als je je bewust bent dat vertrouwen de basis is voor de nieuwe economie, is een investering in online vertrouwen dan ook niet op z’n plaats?

Je zelf vertrouwenwekkend op LinkedIn presenteren

En natuurlijk kom ik dan bij LinkedIn uit. Want LinkedIn is nog steeds hét platform voor iedere professional om zich daarop ook professioneel te gedragen. Wil je daarop vertrouwen genereren dan zal je daar vertrouwenwekkend op aanwezig moeten zijn, als professional voor jezelf, en voor je organisatie als online ambassadeur. Sowieso ”passief” met een perfect profiel en een personal brand; en ”actief” om marketing- en salesdoelen te realiseren, om business te genereren.

LinkedIn in de ijskast en aan de slag

Realiseer je wel dat LinkedIn niet meer is dan een tool. Een middel. Een platform. Jij bent degene die daar gebruik van kunt maken. Het gaat om jou, niet om LinkedIn! Dus zet LinkedIn even in de ijskast, open een Word-document en begin met:

  1. Na te denken over je zelf en je functie.
  2. Over je toegevoegde waarde,
  3. Over jouw professionele talenten waarmee je anderen kunt helpen,
  4. Bepaal op wie je je richt. Wat is jouw focusgroep en,
  5. Wat is voor hun het voordeel dat ze met jouw talent kunnen realiseren?
  6. Laat zien dat jij ze verder kunt helpen om hun professionele doelen te realiseren!
  7. En creëer daarmee het vertrouwen dat je verdient!

LinkedIn headline kapstok voor Samenvatting

Heb je dat op orde? Dan filter je al de opgeborrelde informatie tot een strakke headline die de bezoeker in een oogopslag vertelt wat jij komt brengen. Dat is dan direct ”de kapstok” voor jouw Samenvatting (2000 tekens inclusief keywords voor de zo nodige vindbaarheid). Benut ze allemaal! Dan word je op Google via je LinkedIn profiel gevonden op je kernwaarden.


Over de auteur Floris ten Kate

Directieleden, Managers, Salesprofessionals en specialisten zoals bijvoorbeeld Advocaten weten mij als het om LinkedIn gaat te vinden. Ik help hen en hun bedrijven d.m.v. kennis meer grip op de veranderende omgeving te krijgen via ”Social Media Loodsdiensten”. Denk daarbij aan strategische opzet en invulling van social mediabeleid en -proces, social selling, inspirerende workshops, een-op-een LinkedIn coaching- en profielsessies. En net zo goed voor een betere online zichtbaarheid, online reputatiemanagement, bloggen, content creatie en curatie en slimme toepassingen voor een beter bereik. Ik ben bereikbaar via 0653-602424 of via nextlevel@orangedolphins.nl