Wat ik tot nu toe in 2012 te vertellen had over social media aan ondernemers en professionals.
Nederland in december ‘’onzichtbaar’’
Zo vroeg in december en nu al een terugblik…? Ja dat kan eigenlijk best, want in december gebeurt er toch niets meer, is iedereen druk met recepties en eindejaarsbijeenkomsten…, zijn we het jaar aan het afsluiten… of is iedereen onbereikbaar, heeft een vrije dag, is naar de receptie van… en is daarmee ”onzichtbaar”. Er hangt dan een deken van passiviteit en ongepaste excuses om maar niets te doen over ons land. Buiten die recepties natuurlijk.
Dynamisch zijn
En dat is op z’n zachtst gezegd jammer. Juist in deze tijd van crisis en wat al dies meer… Nu liggen er kansen om binnen een zakelijke omgeving boven het maaiveld uit te komen. Anti-cyclisch dus. Als niemand ‘’beweegt’’ val jij op door juist wel dynamisch te zijn. Door oude bekenden eens te bellen, door workshops te volgen, daar te zijn waar je voor jou relevante mensen kunt ontmoeten, ook op die recepties, en vooral door je kennis te delen, ook online.
En dat is dan ook de reden waarom ik met plezier dit moment aangrijp, met een terugblik op een selectie van mijn noest-twee-vingerig-typewerk van de afgelopen maanden. Tegelijkertijd om zaken nog eens de revue te laten passeren en nogmaals te delen. Waarmee ik denk waarde toe te voegen opdat je die dit jaar juist in december nog toe kunt passen.
Hands-on met resultaat
‘’Bloggen voor een betere online zichtbaarheid’’ ligt nog vers in mijn geheugen. Als ook ‘’MKB ondernemer, bezuinig op communicatie- en marketingkosten’’ samen met ‘’Kennis delen en dus gevonden worden voor een nieuwe baan of opdracht’’. En wat te denken van ‘’Outplacement of toch Mini Outplacement’’, waarin ik aangeef dat je als ondernemer in zwaar weer niet voor iedereen een duur outplacement traject in gang hoeft te zetten; het kan ook anders, heel hands-on met direct resultaat!
Manifeste kwaliteiten
De inhoud van mijn blog gaat vaak over het bewust worden van je eigen kwaliteiten en om die vervolgens manifest te maken, allereerst voor je zelf en daarna vanzelfsprekend ‘’in real life’’ en ‘’online’’. Om daar dan ook op gevonden te worden. Want, dat is toch de bedoeling? Aanspeelbaar zijn om mensen te helpen met jouw expertise? En wat voor individuen geldt, is zeker in deze veranderende tijd van toepassing op bedrijven en organisaties… Hoe denk jij daar over?
Social collaboration
Graag verkondig ik in gesprekken en workshops dat ‘’organisaties gevormd worden door de kwaliteiten van de individuele medewerkers’’, zo mooi samengevat in een filmpje door Tex Gunning van AKZO NOBEL. Hetgeen me direct ook herinnert aan het feit dat veel Corporates zoals bijvoorbeeld de KLM al wel actief zijn met social media en een aantal ook met social collaboration. Het MKB laat daar nog teveel liggen!
Verantwoordelijkheid van de lopende band
En dat is jammer. Maar in december en straks in 2013 zal dat verder veranderen. Hopelijk door meer inzicht en het besef dat we met eigen verantwoordelijkheid meer betrokkenheid binnen organisaties realiseren dan met ‘’de verantwoordelijkheid van de lopende band’’. En, wat ik de afgelopen 11 maanden te vertellen had over social media voor ondernemers en professionals…, geldt nog steeds. Daarom, nu toch weer aan de slag, op naar een actieve en goede decembermaand!
Ik ben benieuwd naar wat denkt over het gegeven dat Nederland ‘’op slot’’ zit. Wil je reageren? Graag! Online via de onderstaande box of per mail naar nextlevel@orangedolphins.nl. Je kunt me altijd bereiken op 070-3249969.