QR codes verdienen het om serieus genomen te worden
Met de forse toename van het aanbod lijken QR codes doorgebroken als medium. Het gebruik ervan blijft in Nederland echter ver achter in vergelijk met de Verenigde Staten en ons omringende landen. De oorzaak daarvan ligt vooral bij de slechte ‘’achterliggende’’ content en presentatie aan mobiele internetgebruikers.
Regels voor een succesvolle QR code toepassing
De kracht van QR technologie is dat het vooralsnog het enige geaccepteerde medium is dat direct ‘’mobiel’’ een link kan leggen tussen traditionele media en internet. De komst van de smartphone heeft het gebruik door het grote publiek een enorme stimulans gegeven. Mobiele marketing wordt ook steeds belangrijker naarmate het aantal smartphones en tablets toeneemt. Verwijzingen naar websites biedt een weinig boeiende beleving voor de kijker. Er zijn veel meer opties die de kijker meteen boeien en toch relevante informatie geven. Om dat te bereiken vereist mobiele marketing een doelgerichte, relevante inhoud die inspireert en aanzet tot (vervolg)actie.
Een paar tips voor succesvolle QR code marketing
Creativiteit
QR-code marketing vraagt om een planmatige geïntegreerde aanpak en creativiteit. Goede QR marketing wordt niet bepaald door de technologie op zich, maar door de creatieve manier waarop het de ervaring van gebruikers intensiveert.
Ken uw doelgroep.
Voor het opbouwen van een succesvolle QR strategie is het essentieel om uw doelgroep te begrijpen, duidelijke doelstellingen te formuleren, nuttige en waardevolle stimuli te geven om zo een verrassende gebruikerservaring te realiseren. Korte video beelden blijven het meest ‘hangen’ in de tijd dat u de interesse van de kijker voor uzelf heeft. Beelden zeggen immers meer dan woorden en kunnen in een kort tijdsbestek uw boodschap, product of dienst precies over brengen.
Individualiseer uw eigen QR-code.
De bekende zwarte blokjes zijn weinig appealing en vallen niet meer op. Met een geïndividualiseerd QR ontwerp zal uw QR code meteen aandacht genereren en uitnodigen tot gebruik. Gespecialiseerde bureaus weten precies welke delen van een QR code kunnen worden aangepast en welke delen niet. Ook wordt rekening gehouden met contrast en kleur eisen. Maar binnen de mogelijkheden die QR codes bieden kunnen hele attractieve ontwerpen worden gemaakt die inspelen op bedrijfslogo, kleuren en branche.
Actualiseer de content regelmatig.
Pas uitsluitend actieve QR-codes toe. Hierbij kunt u de getoonde content voortdurend actualiseren, zonder dat de QR-code hoeft te worden aangepast. Steeds wisselende content houdt het scannen van uw QR-code aantrekkelijk en verrassend. Gebruik van korte filmclips of flashbrochures zal de aandacht van uw (potentiële) klanten direct bevredigen. Duur? Welnee! Wij maken korte internet presentaties voor het MKB al vanaf € 495,- all-in.
Succes bij juiste toepassing
Of de QR-code intensief gebruikt gaat worden hangt dus niet af van de code zelf, maar van de wijze waarop de marketeer ermee om gaat. Alleen een professionele marketeer kan bepalen welke content relevant is en wat de toegevoegde waarde moet zijn voor de eindgebruiker. QR-codes zijn gewoon tools. Hoe die gereedschappen worden ingezet en vorm gegeven, bepalen in hoge mate het succes.
Meer tablets en smartphones
Nieuwe marketing inzichten stellen dat de toekomst daar ligt waar informatie en lezer elkaar ontmoeten. Dat is steeds meer via smartphones en tablets. De consument van deze tijd is gewend direct te beschikken over gewenste informatie. Weten we te voldoen aan die wens en die interesse meteen te ‘bevredigen’, dan zal veelal meteen actie volgen. Nederland staat ongetwijfeld aan de vooravond van het ontdekken van de vele nieuwe mogelijkheden die QR technologie ons biedt. Kent u nog interessante voorbeelden van QR-toepassingen zowel qua business toepassing als qua vormgeving? Laat u het ons weten?
Geschreven door
Eric van Nooten /Shortpres