Is it YOUR business?

Vanochtend was ik in gesprek met een zakelijke relatie over zijn werkgebied als ondernemer. Op zoek naar de antwoorden op de bekende vragen als ‘’wie, wat, waar, waarom, hoe en wanneer’’; vragen die er toe doen als het er om gaat de juiste propositie te doen naar de doelgroep(en) van een bedrijf. Om focus aan te brengen.

Voorheen kwamen dit soort marketinggebaseerde-vragen alleen aan de orde in de boardroom. Dat is veranderd. Met het ontstaan van ‘’social media’’ en social platforms als LinkedIn, Facebook, Twitter et cet denkt iedere professional/werknemer, evenals de werkgever meer dan ooit na over  zijn/haar rol en presentatie op die platforms. Bijvoorbeeld om kennis te delen. Waarde toe te voegen. Om zich te ontwikkelen. Om gevonden te worden. Om aan te geven waar hij/zij mee bezig is. Om te zorgen voor web-presence.  Actief!

Is dat voor de onderneming dan niet een bedreigende flirt met de markt? Ja, als je vanuit bedreigingen denkt. Nee, als je vanuit kansen denkt. Zie het positief, meer vanuit een groeiend eigen bewustzijn van de werknemer.  Inherent aan de individualiserende maatschappij. Een bewustzijn waar je als werkgever alleen maar blij van kunt worden. Ten minste, als je daar vanuit je onderneming mee om kunt gaan en hier gezamenlijk beleid voor kunt ontwikkelen. Want, is het niet een fantastisch kans om met al die mede-werkers, die meer dan ooit actieve ambassadeurs van je bedrijf zijn geworden, aanwezig te zijn binnen de virtuele wereld?

Mijn advies: ontwikkel samen met werknemers een social media beleid en zorg samen voor een sterke aanwezigheid op het web. Om met z’n allen, meer dan in het verleden,  aan te geven “This is OUR business’’.