Google Panda is actief!

Blog door Edwin Duys over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Google- zoekresultaten en het belang daarbij om voor ‘’de bezoeker’’ relevant te zijn.

Ik heb in het verleden altijd vrij cynisch naar de zoekmachine marketing markt gekeken. In het aller-prilste stadium (jaren ’90) kan ik mij nog herinneren dat ik mij handmatig suf aan het linken was met iedereen en alles om maar te stijgen in de ranglijsten van Google. Van blogs was toen nog geen sprake dus regelmatig je content updaten deed je eigenlijk niet zo heel vaak. Alle technische trucs met meta-tags waren ook snel bekend, dus tja, het was best lastig om te stijgen. Linkbuilding was eigenlijk het enige middel dat je toen tot je beschikking had. De slimmerds onder ons vonden al snel uit dat met handige scripts het linkbuilden toch ook wel grotendeels geautomatiseerd kon plaatsvinden. 

Relevantie bepaalt de ranking
Inmiddels zijn er talloze ontwikkelingen geweest waarbij velen altijd slimmer wilden zijn dan Google, om toch hoger te scoren binnen de zoekresultaten; een kat en muis spel. Maar, in het voorjaar was er nieuws. Google kondigde Panda aan als wapen tegen de bekende ‘content-farms‘ . En in de praktijk heeft dit voor veel sites dan ook verstrekkende gevolgen gehad, omdat nu ook de relevantie voor de lezer/bezoeker, in de totale beoordeling door Google wordt meegenomen. Het doel dat Google daarbij nastreeft is simpel: een kwalitatief goede zoekmachine moet zorgen dat altijd de beste resultaten vanuit de ogen van de bezoeker bovenaan staan.

Regelmatig updates
Panda is een ‘’ranking factor’’, als onderdeel van de totale Google algoritme, en wordt vooralsnog handmatige en periodiek ge-update. In Nederland vond op 12 augustus jl. de eerste update plaats, waarbij voorafgaand volgens Google zo’n 6-9% van de zoekopdrachten beïnvloedt zou worden. Een nieuwe update volgde op 28 september jl. En ook in november hebben inmiddels wat updates plaatsgevonden.

De bezoeker bepaalt
Google heeft bij de lancering her en der wat interviews gegeven om een tipje van de sluier op te lichten en ook op hun blog “More guidance on building high-quality sites“ staan wat richtlijnen in de vorm van 23 vragen die je jezelf zou moeten stellen en beantwoorden om de impact van Panda te doorgronden. Niemand weet het exacte antwoord, dus het is allemaal interpretatiewerk. Ook dus vanuit mijn kant, waarbij ik onderhand heel wat leeswerk achter de rug heb. In simpele woorden uitgelegd: voorheen draaide alles om relevante content in relatie tot de positionering van je website en pagina’s in de zoekmachine. Schrijven voor SEO kun je het ook wel noemen.

Dezelfde site, verschillend beleefd

De stap met Panda draait om de belevenis van de bezoeker die jouw pagina’s bezoekt. Schrijven voor de bezoeker en niet langer voor Google!  Stel dat je site vol staat met in jouw ogen unieke, relevante content over het onderwerp waarop jij een goede positie wilt scoren in Google. Je hebt honderden, misschien wel duizenden pagina’s geschreven, schrijft elke dag een nieuwe blogpost. Je hebt aan alle regels voor SEO voldaan. Dat denk je… De kans is groot dat Panda je hiervoor een penalty gaat geven.  

Google Analytics, tool om actief te gebruiken
Huh….. Ja, wat blijkt, de bezoekers op jouw site vinden jouw content helemaal niet zo interessant. Ze delen de content niet, ze tweeten er niet over, ze besteden slechts een beperkte tijd op je site; ze haken voortijdig af. En in het slechtste geval, keren ze na het bezoek aan jouw site weer terug naar de Google zoekresultaten om de volgende site over dit onderwerp te bezoeken. Ai….Google slaat dit allemaal op. Hoeveel pagina’s bekijken ze, wat is hun klikgedrag, hoeveel tijd spenderen ze op de site. Hey….. da’s nou net wat Google Analytics analyseert. Snap je de relevantie van de gratis versie van Google Analytics nu in relatie tot het Google algoritme? Kortom, dit is waarom de user experience op jouw site (nog) belangrijk(er) wordt!

Social cruciaal Ook het sociale aspect wordt belangrijker. Hoe vaak wordt jouw content gedeeld en door wie? Wat is het profiel van degenen die jouwcontent delen? Waar komen ze vandaan? En, wat is jouw eigen sociale profiel? Al de eigen data en data van derden (bijvoorbeeld Twitter) die Google analyseert leveren een profiel van jou op die vaststellen of jij echt wel de autoriteit of expert bent die je beoogt te zijn in jouw domein. Zie hier ook de rol van het Google+ teken  (de Google versie van het Facebook-Liken) alsook waarom Google het bijvoorbeeld mogelijk maakt om de diverse Google accounts die je ongetwijfeld hebt, aan elkaar te koppelen. Het verrijkt je profiel.

 

Hoe nu verder?
Er is geen eenduidig 10 stappenplan dat altijd in alle gevallen zal werken. Belangrijkste is, dat is althans wat ik doe, om bovenstaande punten goed in je achterhoofd te houden op het moment dat je of een nieuwe site aan het ontwerpen bent (hou dit vooral goed in de gaten op het moment dat je het ontwerp en de bouw van een website uitbesteedt) of nieuwe content aan het ontwikkelen bent voor je huidige site. Kijk nog eens goed naar je bestaande pagina’s en waar nodig optimaliseer respectievelijk verwijder ze. En voor de rest is het gewoon blijven meten, analyseren en verbeteren. Eigenlijk is dat nu nog veel belangrijker geworden. Daar waar de echte Panda al eeuwenlang dezelfde ‘knuffelbeer’ is, zal Google Panda nog regelmatig een nieuwe update krijgen en alleen Google weet wat telkens uit hun toverdoos tevoorschijn komt.


Over de auteur:
Edwin Duys
 is reeds 17 jaar actief in digitale media, als ondernemer en zowel in dienstverband aan bureau- en klantzijde. Momenteel is hij mede-eigenaar en partner van Saristos, een social media bedrijf dat haar klanten helpt met monitoring, implementatie en communicatie via social media. Via zijn bedrijf FiveSeconds voert Edwin interim opdrachten uit op het gebied van Internet Marketing.

Voor meer informatie kunt u direct contact opnemen met Edwin Duys of met Floris ten Kate via 070-3249969 of nextlevel@orangedolphins.nl