Een transparanter wordende maatschappij vraagt om respectvolle en proactieve benadering van relaties.

floris ten kateEr is wat aan de hand in Nederland. Burgers worden mondiger en organisaties hebben maar te luisteren!  Kijk eens naar de affaire T-Mobile-Youp van t Hek. Voor degene die het is ontgaan: Youp werd boos nadat zijn zoon ongewild verzeilde in het spel ‘’van het kastje naar de muur’’ door de helpdesk van T-Mobile. Dit leidde uiteindelijk tot veel aandacht en negatieve publiciteit voor T-Mobile in de media.

Nu heeft het gemiddelde notaris- en/of advocatenkantoor niet de omvang van een multinational en (nog) geen webcare-team dat alle geluiden van relaties op het web ‘’afluistert’’. Maar toch… Oude waarden vervagen. Daar komen versneld nieuwe voor in de plaats. Gekoppeld aan een nieuwe generatie relaties die z’n moderne ‘’spelregels’’ heeft.  En veel  weet te vinden, durft te vragen en als er geen antwoord is via Google wel al een eind op weg wordt geholpen.

De klant is kritisch en verwacht meer van zijn deskundige notaris. In ieder geval een eigentijdse benadering. Er verandert dus veel. Dat heeft ook consequenties voor de benadering van relaties!  Denk daarbij bijvoorbeeld aan de aanwezigheid op social media platforms waar de potentiële relatie zich oriënteert; een plek bij uitstek om waarde toe te voegen en als expert  herkend te worden. Wees je daarbij bewust dat je veel moet geven om ‘’iets’’ te oogsten en relaties aan je te binden.

En voor de goede orde, social media is geen reclame in de oude zin van het woord van ‘’zenden’’. Social media gaat over het delen van kennis en kunde, het anderen verder helpen met informatie die voor hen betekenisvol is. Proactief en gedoseerd.